R-kioskens köpman är handelns mångsysslare
Spel, biljetter, livsmedel, post, pass, paket, godis, cigaretter, tidningar. Dagens kiosk är ett shoppingcenter i miniatyr och kundernas vardagsrum.
LOVISA Tusen och en grejer att fixa, sextio timmars arbetsvecka, sällan lunchpaus, två veckor semester om året. Det var inte precis det här som Mona Tallberg drömde om när hon blev företagare och tog över R-kiosken för två år sedan.
– Vi firar jubileet med paket, säger Mona och tittar på högarna av paket som tornar upp sig i kioskens lager.
Just den här dagen, den första vardagen i januari, börjar i ett smärre kaos. Matkahuolto flyttar in i R-kiosken efter många år i busstationen ett stenkast bort. Verksamheten i den fina funkisbyggnaden lönade sig inte, och under förra året var det Lovisa stad som drev verksamheten.
Nu kan man i stället köpa sina bussbiljetter i kiosken, och avhämta och lämna paket som ska transporteras vidare med buss. Början har inte gått som i Strömsö, konstaterar Mona. Paketen som blev kvar i busstationen när Matkauolto stängde strax före nyår har inte kunnat levereras till kunderna, däribland finns många företagskunder som väntar på leverans.
– Men det är positivt att Matkahuolto finns kvar i Lovisa. Jag hoppas att kunder och busschaufförer har tålamod innan allt löper smidigt.
Utanför R-kiosken finns en rad med parkeringsplatser för bilåkande kunder. Bussarna som har paketärende till R-kiosken ska parkera på det korta enkelriktade avsnittet av Mariegatan i närheten, har Lovisa stad tänkt.
Lönsamheten kunde vara bättre
Sedan 2012 hör R-kioskkedjan till den norska koncernen Reitangruppen. Lejonparten av de omkring 630 kioskhandlarna är franchiseföretagare. Det innebär att köpmannen betalar en avgift till moderföretaget, som ansvarar för lokalerna och inredningen, datasystemen, varuutbudet och marknadsföringen. Köpmannen svarar för verksamheten, varubeställning och personalen.
– Styrkan att höra till en landsomfattande kedja är att varuinköpen blir förmånligare när de görs koncentrerat till alla kioskerna, man får draghjälp med marknadsföringen, och vi får alla datorer och maskiner som behövs för verksamheten. Samtidigt så binder det ju företagaren till ett visst koncept. Franchising passar inte åt en person som vill vara helt och hållet självständig.
I bakre delen av R-kiosken trängs postens hyllor med transportföretaget Schenkens hyllor och nu också med Matkahuoltos hyllor. Det gäller att hålla reda på paket, adresslappar och rätta leveranser. Telefonen ringer. Ett företag saknar paket, och Mona försöker utreda var de finns.
– Man kan köpa fiskekort, hämta ut sitt pass, skicka och hämta post och paket, köpa buss- och tågbiljetter, köpa biljetter till konserter och teatrar, räknar Mona Tallberg upp något av servicen hon säljer.
Tiden som kioskföretagare, post- och spelombud med mera har tvingat Mona och hennes anställda att hela tiden plugga och förkovra sig. Kiosken är öppen alla dagar året om mellan klockan 7 och 21. Mona Tallberg och hennes tre anställda – Anne Gylling, Ninna Ståhlström och Pipsa Have – jobbar i skift, en person morgon och kväll, två på dagen. Kiosken har mellan 500-600 kunder dagligen. Trots kundmängden, utbudet av varor och tjänster, och de generösa öppettiderna, har försäljningsmarginalerna blivit mindre än förväntat, säger Mona.
– Det syns inte utåt hur mycket vi jobbar här. Jag tycker om att jobba, och gillar när det är hektiskt, och händer och sker. Jag har en superfin personal. De är kunniga, vänliga och ger bra service, på svenska och finska. Men med tanke på arbetsmängden har utdelningen inte varit optimal.
Långa dagar och lite fritid
I kiosken doftar det av nybakat bröd och nybryggt kaffe. I kylskåpen finns mjölk och andra färskvaror. Hyllorna dignar av godis, tidningarnas rubriker lockar. Spelautomaterna är populära, och Veikkaus spel är också storsäljare. Patrik Kiviranta tittar in i kiosken flera gånger i veckan.
– Jag tar ofta morgonkaffet här. Här är trevlig personal och man träffar bekanta, och man kan prata bort en stund här.
I två och ett halvt år vande sig Lovisaborna att se Mona Tallberg på språng på sin cykel i stan. Som tidningen Östra Nylands annonssäljare förhandlade hon med företagarna om annonsstorlekar och priser. Före det drev hon den populära lunchrestaurangen Kardemumma. Nu är hon R-kioskhandlare, och det är minsann att vara företagare på mer än heltid.
– När jag kommer hem efter tio, tolv timmar på jobbet är jag så trött att jag somnar i soffan. Ofta har jag inte hunnit äta ordentligt på dagen, bara slafsat i mig en bulle i hastigheten. Men på lördagarna är det familjen och barnbarnen som gäller.
I februari väntar en av årets två semesterveckor, en skidresa till Österrike.
– Om jag firar semester hemma så går tankarna till jobbet hela tiden och det blir ingen avkoppling.