Bilskolan skeptisk till ny tjänst
Ett nytt företag utmanar bilskolan genom att förena dem som vill ge körundervisning med dem som vill lära sig – billigt. Helen Högström vid Borgå bilskola är rädd för att expertisen försvinner då allting avregleras.
BORGÅ – Bland folket finns en stark känsla av att bilskolornas priser är rena rama utsugningen, säger HannuValkonen som står bakom företaget Ratti.fi.
Hans tjänst som lanserades i september erbjuder ett sätt att ta körkort som är billigare än den traditionella bilskolan.
Idén, att förena människor som har rätt att ge körundervisning med personer som vill lära sig köra bil, spred sig snabbt på sociala medier och finns nu också i Borgå. Tjänsten har förenat lärare och elev också i Lovisa och Sibbo, men än så länge är alla siffror hemliga.
Webbtjänsten erbjuder ett sätt att ta körkort som är billigare än den traditionella bilskolan. Enligt Rattis aktuella prislistor går ett b-körkort loss på knappa femhundra euro.
Idén föddes då Valkonen insåg att det skulle kosta honom 9 000 euro att låta sina tre tonåringar gå i bilskola, och han bestämde sig för att lära dem själv. Han upplever att han inte är den enda som ifrågasätter priset på körkortet.
Han investerade i tre duktiga jurister som fick lusläsa den stundvis luddiga lagen om hur verksamheten ska organiseras för att vara laglig. Valkonen kände på sig att bilskolornas fackförbund skulle reagera. Han hade rätt.
Kryphål
Jarmo Jokilampi som är ordförande för Finlands bilskoleförbund kommenterar inte tjänsten i sig, men ställer sig kritiskt till fenomenet. Möjligheten att undervisa familjemedlemmar är bra, säger han, men genast när utomstående kommer in i bilden finns risken att grå ekonomi kommer in i bilden.
– Om du säljer hot dogs för fem euro i din kiosk bjuder du heller inte ut samma produkt för tre euro under disken, utan kvitto.
Om det finns ett kryphål i lagen kan man inte beskylla människor för att utnyttja det, säger han, snarare är det ett tecken på att lagen måste ändras.
Också Helen Högström, vd för Borgå bilskola, anar ugglor i mossen. Hon har svårt att tänka sig att det inte finns något lurt i affärsmodellen.
– Nu har det vi varit rädda för skett.
Billigare. Den nya tjänsten erbjuder ett nytt sätt att föra ihop körutbildning och körelever. Skärmdump från www.ratti.fi.
Orättvist
2013 blev det möjligt för privatpersoner att få tillstånd att lära också andra än egna familjemedlemmar att köra bil, säger hon, och kombinerade detta med bilskolelektioner för både läraren och eleven. Ett år senare upphävdes lagen, men möjligheten att undervisa kvarstod. Problematiskt, tycker Högström.
– Det här ger upphov till grå ekonomi inom körundervisningen som inte sker via bilskolan.
De som ger körlektioner privat har inte samma skyldigheter som bilskolorna. Det blir orättvist när man tävlar på samma fält men med helt olika krav, säger hon, bilskolans verksamhet är strikt reglerad medan de som ger lektioner själva kommer lättare undan. Bland kraven som ställs på bilskolorna nämner hon övervakning av undervisningen, krav på lärarnas kompetens och andra förpliktelser som ställs på företagaren.
Torgmentalitet i prissättningen
I Finland får personer som skaffat sig rätt att undervisa i att köra bil ha tre elever. Hannu Valkonen anser att begränsningen är till för att skydda bilskolornas verksamhet.
– Bilskolornas fackförbund har lobbat för strikta lagar och prissättningen karakteriseras av en torgmentalitet.
Han berättar att nittio procent av svenskarna lär sig köra bil med en privat lärare, om den europeiska "bilskolemaffian" som håller priserna uppe och om USA där det är både billigt och lätt att lära sig köra bil.
– Ratti.fi är en i ledet av små företagen som dyker upp på marknaden och utmanar de stora, etablerade aktörernas ensamvälde, säger Hannu Valkonen.
Han hänvisar till taxitjänsten som förenar förare med personen i behov av skjuts, den tyska jätten som rubbade de inhemska stormarknadernas monopol och bussbolaget som stormade in med så billiga priser att alla de gamla aktörerna var tvungna att tänka om. Att låta privatpersoner hyra ut sina lägenheter som alternativ till hotellrum är också ett exempel på marknadsidéer som ändrat på konventionerna.
– Crowdsourcing, delningsekonomi och digitalisering är framtidens affärsmodeller som skapar tillväxt.
Han är övertygad om att lagen småningom kommer att ändras så, att antalet elever en person med tillstånd att lära får ha inte är begränsat. Då breddas verksamheten med poängsättning av lärarna.
"Allt kan inte vara fritt"
– Trenden i samhället är att allt ska vara fritt, men jag tycker vissa saker är bättre när de regleras, säger Helen Högström vid Borgå bilskola.
Alla kan inte vara läkare och vi tjänar inte på att mediciner säljs i matbutiken. Då det handlar om säkerhet måste det finnas regler och lagar.
Hur går det med trafiksäkerheten om bilskolorna försvinner, frågar hon sig.
– Om vi inte har utbildade lärare är jag rädd att det syns i trafiken om fem, tio år. Och då är det för sent: kunskapen dör.