Julen gav en turistsäsong till
I dag uppfattas Borgå som en riktig julstad. Tidvis fylls speciellt Gamla stan till bristningsgränsen, då många julmarknader ordnas samtidigt. Alla besökare får inte ens rum i butiker och kaféer.
BORGÅ/LOVISA Turistchefen Sari Myllynen är nöjd för att allt fler turister hittar till Borgå också inför jul. Veckorna inför helgen har länge utgjort en andra säsong för speciellt affärsidkarna i Gamla stan, men mängderna besökare har ökat.
Den som råkade befinna sig i Borgå exempelvis veckoslutet 13-14 december mötte en helt annorlunda stad än till vardags. Det fanns människor och bilköer överallt och folk köade också i Gamla stan. Den här sortens karnevalstämning är inte vardagsmat.
Dagarna innan jul brukat folk också trosa omkring i den gamla stadsdelen om inte för annat så för att få julstämning. Hur det nu blir av den varan i år, då vädret inte precis är juligt.
Marknadsföring
Turistbyrån marknadsför Borgå som julstad på olika sätt. Sari Myllynen säger att man i år exempelvis haft en digital, stor reklamskylt i Kampen och delat ut 10 000 flyers till hushåll i östra Helsingfors.
– Vi har dessutom annonserat stort i Ilta-Sanomats julbilaga.
Också bloggarna älskar Borgå och rekommenderar staden, rekommendationer skrivs också på Facebook av människor som besökt staden i olika sammanhang.
– Sociala medier har stor genomslagskraft.
Exakt hur många människor som besöker Borgå inför jul kan turistchefen inte säga.
– Enbart Konstfabrikens julmarknad besöktes i år av över 10 000 personer.
Man kan nog ändå numera tala om julstaden Borgå, vilket är oerhört trevligt.
Popup en möjlighet
Det är en vanlig vardag, men Päivi Dietrich har full sysselsättning i sin affär Doris & Duke, som ligger vid Kyrkogatan, en aning utanför de livligaste köpgatorna i Gamla stan. Hon för ordet i områdets köpmannaförening.
Affären öppnades för sex år sedan och besöks numera av kunder från när och fjärran. Den lite annorlunda vintagebutiken har tagit sin plats i stan. Hon har svårt att säga om den ökande kundmängden inför jul har att göra med just att butiken vid det här laget är känd, eller om kommersen inför jul ökat.
– Man kan nog ändå numera tala om julstaden Borgå, vilket är oerhört trevligt.
Också hon noterade trängseln det veckoslut då hela tre julmarknader lockade en massa besökare.
Popup?
– Det är härligt då staden fylls med människor, men det vore kanske ännu bättre att sprida på evenemangen lite. Nu kunde en del kaféer och restauranger inte ta emot alla som ville komma in på kaffe eller mat.
Päivi Dietrich tror att popup kaféer kunde löna sig i dylika sammanhang.
– Det är så synd om turisterna kommer till Borgå men får åka hem med tomma magar.
Leksaksaffären Riimikko har blivit ett slags visitkort för Gamla stan. Riitta Manninen öppnade för 30 år sedan och är glad för att det i dag finns två turistsäsonger, sommar och jul. Hon säger att julsäsongen inleds med julöppningen. Den livligaste kommersen är på veckosluten.
– Också skatteåterbäringarna sätter i gång handeln.
Sari Skogster öppnade Skafferi för sju år sedan och också hon konstaterar att veckosluten inför jul är de absolut livligaste.
– Det är tyvärr betydligt lugnare på vardagarna.
Turismen från öst ökar?
Det återstår att se hur många ryska turister som kommer till Finland och Borgå till nyår.
– Östturisterna har minskat, säger Sari Myllynen, men utgör fortfarande en stor grupp.
Hon plockar fram statistiken för de turister som i somras besökte infopunkten under Mannerheimgatans bro.
– Tyskar, spanjorer, ryssar, engelsmän, också kineser och japaner.
Hon förklarar att tittar man på turistmängderna i Östnyland som helhet utgör ryssarna fortsättningsvis den största gruppen, även om nedgången är stor.
– Positiva signaler finns, i exempelvis Imatratrakten tror man att antalet ryska turister igen börjar öka.
Turistsekreterare Lilian Järvinen i Lovisa är glad för att staden numera lockar turister också till jul.
– Julhemmen har blivit väldigt populära, evenemanget växer år för år och i år slog vi rekord.
Också i Strömfors bruk ordnas välbesökta julmarknader.
Borgå och Lovisa samarbetar inte kring julturismen men har nog annars gemensamma satsningar.
– På vårkanten ska exempelvis båtturismen längs hela kustremsan, det vill säga från Sibbo till Vederlax, marknadsföras tillsammans.