Ny lag sätter kunden först
Den nya socialvårdslagen är egentligen en bekräftelse på att man inom socialtjänsterna i Borgå under de senaste åren har varit inne på rätt väg.
BORGÅ Det handlar om att föra servicen så nära användarna som möjligt, att den blir lätt att hitta. Det handlar om att i stället för samarbete mellan olika myndigheter och instanser, med kunden som en passiv mottagare, faktiskt göra allt tillsammans med kunden så att det är kunden som står i fokus.
För att göra det så lätt som möjligt för socialtjänstens kunder ska alla som behöver hjälp ha en enda egen ansvarsperson.
– Människan är en komplex helhet och kan naturligtvis ha behov av många olika slags serviceformer, säger Maria Andersson som är chef för social- och familjeservice i Borgå. Ansvarspersonen ska ändå kunna knyta ihop alla delar till en helhet och hålla i alla trådar.
Den gamla socialvårdslagen trädde i kraft 1982 och gällde till början av 2015. Den nya socialvårdslagen trädde i kraft redan den första januari i år när det gäller hemservice för barnfamiljer, och för resten av socialvården från den första april. Ändå gavs de första tillämpningsdirektiven först den 18 juni.
– Samtidigt reviderades också många andra lagar som berör det sociala området, säger Andersson. Det är mycket som förändras och utvecklas just nu.
– Vi vet att det inte finns färdiga svar på alla frågor och att det kan finnas olika sätt att tillämpa lagen.
Strukturerna
I Borgå har den nya lagen gett upphov till en intensiv vidareutbildning av personalen. Planerare Mervi Makkonen har jobbat både med socialsektorns egen personal och med samarbetspartners. Det gäller bland annat bildningen, hälsovården, idrottstjänster och arbetskraftsmyndigheterna.
– Det handlar om strukturella förändringar, säger Makkonen.
Hon lyfter fram det rätt så färska projektet LiiKu som ger bland annat långtidsarbetslösa en möjlighet att gratis ta del av olika slag av ledd kultur- och idrottsverksamhet. Kultur- och fritidssektorn är aktivt med och förverkligar verksamheten.
Borgå utvecklar servicen och har många projekt på gång, till exempel Gammelbacka välfärdscentrum och Koppari-webbtjänsten för unga. För äldre finns sedan början av november den nya servicepunkten Rodret i Äppelbackens servicecenter.
Under årens lopp har man i Borgå allt mer satsat på förebyggande verksamhet och märkt att det lönar sig. Den nya lagen är inne på samma väg.
– Våra kunder märker kanske inte att lagen har förnyats men nog att servicen förbättras och breddas, säger Maria Andersson.
Ett exempel är stödfamiljerna för kunder som inte är barnskyddsklienter.
Barnfamiljernas socialarbetare har ungefär 40 kunder var.
– Det är intensiteten som avgör, inte hur många kunderna är, konstaterar Annika Immonen, chef för barnfamiljearbetet. Vissa personer har behov av specialstöd och då får de en socialarbetare som ansvarsperson som koordinerar deras service.
Några nya tjänster får socialtjänsterna inte men när ansvaret för utkomststödet flyttas till Folkpensionsanstalten 2017 kan socialarbetarna fokusera mer på egentligt socialt arbete.
Den nya lagen uppmuntrar socialtjänsterna att söka sig ut på fältet, att aktivt göra hembesök och ha tätare kundkontakter.
Reformen kommer
Snart kommer social- och hälsovårdsreformen. Målet är att få smidigare servicekedjor, minska skillnaden i välfärd och hälsa hos invånarna och få ner kostnaderna.
– Vi håller på att utveckla vår service med tanke på social- och hälsovårdsreformen, säger Andersson.
Reformen berör i högsta grad just socialtjänsten kunder. Ändå har diskussionerna kring vårdreformen hela tiden cirklat nästan enbart kring specialsjukvården.
– En orsak är kanske att det sociala arbetet är så mångfacetterat, säger Annika Immonen. Hos oss handlar det inte om diagnoser eller medicin. Vi löser problem och när vi lyckas så är våra kunder inte mer våra kunder. Vi jobbar för att vi inte ska behövas.