HFD låter luftrallyt fortsätta
Borgå får sträcka upp händerna. Enligt Högsta förvaltningsdomstolens prejudikat får staden inte via sina miljöföreskrifter förbjuda störande flygsätt. Luftrallyt fortsätter alltså till skärgårdsbefolkningens förtret.
BORGÅ Borgå har i åratal försökt få bukt med de utbildnings- och övningsflygningar med småplan som stör speciellt skärgårdsbor. Klagomål droppar in regelbundet från exempelvis Emsalö.
Många plan kör väldigt lågt, flygsättet är störande och det bullrar oskäligt. Staden försökte febrilt i flera år hitta lagparagrafer att hänvisa till för att komma åt saken, men fick lov att konstatera att sådana inte existerar. Så i september 2012 beslutade stadsfullmäktige att i stadens egna miljövårdsbestämmelser lägga in en paragraf om att sport- eller övningsflygning inte får ske så att bosättningen förorsakas oskälig bullerolägenhet genom upprepade överflygningar eller annat störande flygsätt. Det var första gången en kommun i Finland tog till ett koncept av det här slaget.
Protester
Det passade ändå inte Trafi, Finavia och två flygföreningar som överklagade till Vasa förvaltningsdomstol. Där fick alla andra utom Trafi genast back. Domstolen tvingades rösta och det blev 2-1 till förmån för Trafi. Nu resonerar Högsta förvaltningsdomstolen på samma sätt och budskapet är mer eller mindre att flyg på bara.
Miljövårdschef Jukka Palmgren är besviken. Kvartersrallyt i luften kan enligt HFD:s beslut inte vara störande.
– Buller i luften beaktas inte på samma sätt som buller på marken.
Han säger att stadens mål varit att skapa ett verktyg som kan användas då störande flygningar noterats.
– Då kunde vi be om utredningar av flygledningen. En dylik paragraf skulle också fungera i preventivt syfte. Då piloterna vet att staden kan ingripa, kanske man väljer att flyga sansat i stället för att störa.
Palmgren anar att HFD varit rädd för gränsdragningen, om Borgå kan agera via miljöskyddsbestämmelserna kan också andra kommuner göra samma sak och då vet ingen vart det leder. Han påpekar ändå att staden aldrig kritiserat de övningsflygningar som görs på rätt vis, med hänsyn till befolkningen.
Han påminner också om att Vasa förvaltningsdomstol röstade i frågan. En av domarna tog stadens parti.
Miljövårdschefen lyfter upp en intressant detalj. En flygfyr byggdes på norra Emsalö för ett antal år sedan, men Finavia sökte aldrig om tillstånd. Jukka Palmgren konstaterar att om det är så att fyren drar till sig flygtrafik borde saken ha diskuterats innan den byggdes och man borde ha ansökt om tillstånd.
– När flygfyren kom fanns den störande lufttrafiken redan och folk klagade.
Vad nu?
Även om Borgå förlorat den aktuella matchen tror Jukka Palmgren att den långa processen leder till positivt resultat på annat sätt.
– Så många ministerier och andra har uppmärksammats på att lagen måste justeras. Hoppas så sker. Nu får lagstiftarna bollen.