Skuldrådgivaren: Be om hjälp i tid
De flesta av skuldrådgivare Mona Isbergs klienter är varken spelberoende eller missbrukare. Hon säger att det för det mesta är helt "vanliga" familjer med låga löner som plötsligt inser att de står upp till halsen i skuldträsket.
BORGÅ Det kan börja väldigt oskyldigt: familjefadern inser att han på grund av sjukdom eller arbetslöshet inte har råd att betala alla månadens räkningar och tar därför ett mindre snabblån för att för stunden lappa ekonomin. Men eftersom hans inkomster inte är större nästa månad återkommer problemet och nu dessutom utökat med amorteringen av snabblånet. Så han tar ett snabblån till och skuldspiralen kommer i gång.
Mona Isberg som fungerar som skuldrådgivare i Borgå och Sibbo säger att en del av hennes klienter tappert försökt bolla med olika snabblån under flera års tid innan korthuset slutligen rasar samman. Känslan av skam gör att många håller de ekonomiska problemen för sig själv så länge som möjligt i stället för att söka hjälp.
– En del som ringer till mig säger att inte ens makan eller sambon känner till problemen. Det är ganska talande. Och tyvärr väntar många tills deras skulder hotar att gå till utmätning innan de tar kontakt. Mitt råd till alla är att kontakta skuldrådgivningen genast när det börjar kännas svårt att få ekonomin att gå ihop. Ju tidigare man tar kontakt desto enklare är det att reda ut situationen.
Lån på lån
Sedan Mona Isberg började arbeta som skuldrådgivare i Sibbo och Borgå i februari i år har hon haft kontakt med närmare tvåhundra klienter. Snabblån finns med i bilden i majoriteten av fallen.
– Så länge man har kredituppgifterna i skick är det alldeles för lätt att ta snabblån efter snabblån. I Finland är ett av problemen att de olika kreditgivarna inte nödvändigtvis känner till hurdana lån deras kunder har hos andra snabblåneföretag. Det leder till att de beviljar lån till sådana personer som inte har någon rimlig möjlighet att betala tillbaka dem. Visserligen finns det ett frivilligt samarbete mellan kreditgivarna där de med kundens godkännande kan införa och granska hans eller hennes kreditsituation i ett register. Men bara en bråkdel av kreditgivarna är med i det här samarbetet. I de flesta europeiska länder finns ett så kallat positivt kreditregister där kreditgivarna enligt lag måste bokföra deras kunders lån.
Banklån kan vara lösningen
Om man i tid varseblir sina ekonomiska trångmål kan man ta ett banklån med lägre amorteringar för att betala snabblånen. Det kan vara en utväg så länge man inte tar nya snabbkrediter.
– Vissa snabblåneföretag kan också gå med på lägre lånerater om man kontaktar dem och frågar, andra skickar alltid obetalda räkningar till en indrivningsbyrå. I så fall kan man försöka förhandla med indrivningsbyrån om en betalningsplan man klarar av. Bara man reagerar i tid finns det alltså flera möjligheter. Det värsta man kan göra, och som en del tyvärr gör, är att man i rädslan för att förlora sin kreditvärdighet betalar av snabblånen men lämnar hyran obetald. Det kan leda till att man blir vräkt från sin bostad och blir hemlös.
Dessvärre är det ändå så att många kontaktar Isberg först när skuldsanering eller lån från Garantistiftelsen är de enda återstående alternativen.
– Garantistiftelsen, som till största delen finansieras från Penningautomatföreningen RAY, kan gå i borgen för lån till personer som förlorat sin kreditvärdighet. Förutsättningen är att man kan visa att man klarar av att avkorta lånet. Skuldrådgivningen kan hjälpa till med att göra en ansökan där man redogör för klientens inkomster och utgifter. Men stiftelsen garanterar lån på högst 34 000 euro, och ibland räcker det inte till. Då är skuldsanering den enda möjligheten och jag kan hjälpa klienten att sammanställa de uppgifter som behövs.
Att få tala med någon som lyssnar och som kan hjälpa till med goda råd innebär ofta en stor lättnad för de skuldsatta.
– En del av mina klienter har frågat sig varför de inte kontaktade mig tidigare. Då brukar jag säga att "det viktiga är att du kontaktade mig nu", säger Isberg.
Många förändringar
Det är Regionförvaltningsverken som organiserar den offentliga skuldrådgivningen i Finland. I Borgå har det ändå varit lite si och så med skuldrådgivningen de senaste åren. Isberg säger att hennes föregångare arbetade i Borgå under sin tjänstledighet från Vanda stad.
– När hon slutade lite före jul i fjol fanns det under ett par månader ingen skuldrådgivning i staden. Regionförvaltningsverket kontaktade sedan företaget Riihenaika där jag är anställd och undrade om vi var intresserade att sköta uppdraget. Jag började arbeta i mitten av februari och vi har ett kontrakt som sträcker sig fram till slutet av 2017.
Även i Lovisa sker det förändringar när det gäller skuldrådgivningen, Isberg berättar att företaget Riihenaika tar hand om tjänsten från och med 2016.
På det nationella planet kommer skuldrådgivningen att utvecklas så att den från och med 2018 ska skötas i statlig regi. Men Isberg säger att det ännu är oklart vem som konkret ska producera tjänsten.
När Isberg började med skuldrådgivningen i Borgå och Sibbo möttes hon av vad man nästan kan kalla en anstormning av klienter, på ett par veckor hade hon kontakt med trettio personer.
– Jag tänkte först att det berodde på att julhögtiderna lett till att folk tagit mera lån och därför behövde skuldrådgivning. Men antagligen var den verkliga orsaken att skuldrådgivningen tidigare hade varit stängd. Efter sommarens semesterperiod var jag också orolig för att klienterna skulle bli fler men så blev det till all lycka inte.