Virtuella resor till kunskap
Resor är aktuella i Sibbo just nu. Kommunen gör en omfattande resa in i den digitala världen medan eleverna i exempelvis södra Paipis gör sin drömresa på nätet.
SIBBO – Dela in er i grupper och planera er drömresa!
Klassläraren Sebastian Nordström i Södra Paipis skola möts av enstusiastiska ansikten.
I dag ska eleverna jobba digitalt hela dagen lång. En del har tagit med sig bärbara datorer, tabletter och smarttelefoner hemifrån, andra sätter sig vid skolans apparater. Det handlar om BYOD (bring your own device), ta med dej din egen apparat.
Det uppdrag barnen får är följande.
– Förklara varför ni väljer ert resmål, skriv en faktaruta om platsen och landet, ta reda på hur ni ska komma dit och utred gärna två olika alternativ. Planera också program för ett par dagar. Avgör hur ni presenterar ert arbete och lägg in en kalkyl om vad resan kostar beroende på hur ni tar er dit, instruerar läraren.
Det är bara att sätta i gång och grupperna på 2-3 elever slår sig ned i olika delar av skolan.
Nya digiagenter
De behöver inte klara sig på egen hand. På plats finns förutom lärarna tre av kommunens digiagenter. Agenterna inledde sitt arbete i september.
Camilla Levander, Pipsa Lainas och Rauno Haapaniemi kan sin sak och är redo att ge goda råd och svara på frågor. Till gruppen hör också Mikko Torro, Anssi Liljeström och Irene Raphael, men de rör sig i skolorna på torsdagar. Nu är det tisdag.
Skolans rektor Fredrik Lång är glad och tacksam för att trion kommit på besök.
– Vi försöker hänga med i den digitala utvecklingen så gott vi kan och allt stöd är välkommet.
Han säger att skolan är rätt väl utrustad i fråga om teknik. Ibland överbelastas nätet, men problemen är mindre än förr och kommunen it-avdelning jobbar med saken.
Södra Paipis skola har i många år haft en tydlig profil där datorstöd i undervisningen varit en av grundpelarna. Skolhuset från 1924 må vara gammalt och charmigt, men själva undervisningen håller moderna kvalitetsmått.
Det har funnits en skola i byn sedan 1880-talet. Just nu är elevunderlaget bra, cirka 50 barn får undervisning på platsen, dessutom finns en förskola.
Sibbo är med i Kuuma-kommunernas IKT-projekt (informations- och kommunikationsteknik). Camilla Levander, till vardags klasslärare och rektor i Gumbostrand skola, är koordinator för det aktuella projektet och också digikoordinator. Inom ramen för IKT-projektet ordnas fortbildning för lärare och utbildning för elever, seminarier och projekt. Bland annat utbildas elevagenter som i sin tur kan lära både barn och vuxna.
Portal
De tio kranskommunerna i Kuuma har skapat en gemensam elektronisk portal för inlärning. På plattformen lägger man sedan ut färdiga elektroniska läromedel. Där går att dela ut studiematerial till eleverna eller andra lärare, man kan ta emot uppgifter och arbeten från eleverna, ge respons, kommentera och så vidare.
Skolorna jobbar elektroniskt på många olika sätt i de flesta ämnen.
Camilla Levander stöter på stor entusiasm men givetvis också på försiktighet. Att lära sig nya saker går inte över en natt.
– Vi tar ett steg i taget. Avsikten är ju inte heller att man i skolorna ska glömma gamla arbetssätt. Det gäller att kombinera nytt och gammalt.
Åtminstone eleverna i södra Paipis gillar datorer, tabletter och smarttelefoner. De säger att det inte är svårt alls att hantera dem.
Lite hjälp behövs nog när dagens uppgift utförs. Att jobba strukturerat är inte det lättaste.
Beslut om vart drömresan ska gå fattas allra först. Vissa grupper byter land och stad ett antal gånger innan de är nöjda. Sedan planeras resor till bland annat USA, England och Norge.
Målet är klart
En del grupper går stegvis fram i rask takt medan andra drömmer bort sig för en stund. Det blir fniss, spring och skratt mellan verserna. Allt är okej bara grupperna håller fokus på uppgiften.
Digiagenterna inledde sitt jobb med att besöka alla skolor i Sibbo för att diskutera behov och få en uppfattning om läget. Camilla Levander förklarar att beredskapen varierar. Vissa skolor har kommit längre än andra, men det är helt naturligt.
Målet är att 2016 ska alla Sibboskolor ha fungerande system så att både elever och lärare kan jobba även digitalt.
Också föräldrarna har engagerats i IKT-projektet. Levander säger att hon hört många föräldrar säga att det är väldigt bra att all information nu är samlad. Papper slarvar man så lätt bort.
Sibbo har alltså kommit rätt långt, men det handlar om kontinuerligt lärande. Exempelvis den 27 oktober ordnas en workshopeftermiddag dit också Borgålärarna bjudits in.
Elevernas digipass ger uppgifter om vad barnen lärt sig.
Camilla Levander påpekar att ingen behöver lära sig allt på en gång.
– Bara man kan grunderna går det att söka sig vidare och lära sig mera. Eleverna är bra på det.
Nya läroplanen
Hon säger att den nya läroplanen förutsätter att informations- och kommunikatonsteknik utnyttjas i varje ämne - där det är vettigt.
Den digitala kompetensen ska i framtiden utvecklas inom några huvudområden. Eleverna får lära sig förstå centrala begrepp och principerna för hur digitala verktyg används och fungerar. De får handledning i hur man använder digitala verktyg på ett ansvarsfullt, ergonomiskt och tryggt sätt. Digitala verktyg utnyttjas som hjälpmedel i informationshantering och i undersökande och kreativt arbete.
Lärarna i södra Paipis använder redan i dag både traditionella och moderna metoder i sin undervisning och kombinerar på ett smidigt sätt. Klassläraren Anna-Karin Söderholm visar upp ett elevprojekt där man utnyttjat text och bilder som producerats också digitalt.
– Vi ska absolut inte glömma bort det gamla som är beprövat och bra, säger hon.
Planeringsdagen fortsätter och det är dags för rast. Ingen grupp har ännu sitt projekt klart och det är fullt möjligt att en del grupper måste fortsätta jobba en annan dag.
Det är ju inte heller i detta skede takten som är avgörande, det viktigaste är att eleverna lär sig söka information på nätet, hitta rätta sajter och utnyttja informationen i arbetet. Det får ta tid i början.