Pernåelever uppskattar skogen
Utflykten till Strömslands gård har blivit tradition för de äldsta eleverna i Pernå kyrkoby skola. Den beskrivs ofta som en av de bästa skoldagarna under läsåret.
PERNÅ Det är inte alla skoldagar elever får se spår av älg och vitsvanshjort. Kanske inte ens varje dag de ser en hackspett fastän de går i en liten skola ute på landet. Varje dag kan de definitivt inte heller plocka lingon och blåbär och dryga ut matsäcken med dem.
Allt det här och lite till kunde eleverna från klasserna fem och sex i Pernå kyrkoby skola göra då de tillsammans med sin lärare Denise Lindh besökte Strömslands gård. De välkomnades där av Christian Hildén som är delägare och förvaltare för hemmanet Ströms sammanslutning. Ströms och hemmanet Skeppars är delar av Strömslands gård som en gång i tiden hörde till Stor-Sarvlax gård.
Hildén började med att presentera gamla arbetsredskap i en stor lada. Här fanns också en kärra som tjänade invånarna under kriget och en släde som man forslade virke på från skogen.
I dag är åkrarna på Strömslands gård utarrenderade men skogsbruk sysslar man ännu med. Virket tas ändå ut från skogarna på ett helt annat sätt en förr.
Efter rundturen i ladan vandrade alla ut i skogen där första anhalten var en gammal trädstubbe. Med hjälp av årsringarna på den kunde eleverna räkna ut att det fällda trädet hade varit över hundra år gammalt. På vägen till stubben räknade några pojkar upp trädslag de kände till. Lönnen var välkänd för många och eleverna förväntade sig också få se en ek med ekollon.
Följande anhalt var ett fredat skogsområde som några valde kalla trollskogen.
– Området ska stå orört i tjugo år och nu har ungefär halva den tiden gått, säger Hildén. Meningen är att man ska kunna se hur skogen beter sig då människan inte rör något där.
Eleverna fick ta del av fakta om vad skogen används till i dag. Hur fotosyntesen fungerar går det också lätt att beskriva på plats ute i naturen.
Naturdagen på Strömsland avslutades med smörgåsar inomhus och Hildén visade gamla fotografier av sin släkt.