Läsförståelse är nyckeln till framgång
För en god läsare är det lättare att lära sig geografi, historia och till och med matematik, än för den som läser mödosamt.
ÖSTNYLAND I dag firar vi den Internationella läskunnighetsdagen. Men det gäller inte bara att kunna läsa alla ord, man måste också förstå det man läser.
Tidigare ansåg många pedagoger att bokslukarna, de som läser bok efter bok, gör allt rätt. Nu har man kommit fram till att läsaren borde gå utanför sin bekvämlighetszon för att utvecklas optimalt, läsa allt svårare texter, texter som utmanar. Bara på det sättet kan man bli allt bättre på läsförståelse.
– Men visst är bokslukarna oftast också duktiga på läsförståelse, säger Cecilia Holmberg. Det är hon som planerar och koordinerar Projektet läsning och skolspråk i Borgå, Sibbo och Lovisa.
Alla svenska skolor samarbetar kring satsningarna på modersmålet och läsförståelse. Man försöker på alla sätt få med familjerna.
I höst berättar lärarna om läsprojektet i samband med läsårets första föräldramöten.
– Vi strävar efter att alla föräldrar ska bli medvetna om hur viktigt det är att uppmuntra barnens läsande, att läsa tillsammans med dem och för dem, också efter det att de lärt sig läsa själva, säger Holmberg.
– Med ganska små medel kan föräldrarna göra läsandet till en positiv händelse. Det är också viktigt att barnen ser att föräldrarna själva läser. Och vi har strålande barnbibliotekarier i den här staden, de hjälper gärna med att hitta de rätta böckerna.
Återberätta och sammanfatta
I skolorna går man in för att inte bara läsa utan också diskutera det man har läst.
– Lärarna kontrollerar att barnen förstår texten, säger Holmberg. Man kan till exempel ta fasta på svåra ord, ha barnen att återberätta historierna, att sammanfatta.
– En läsare har olika strategier när hen läser en faktatext eller en rent skönlitterär text, det är bra att synliggöra skillnaderna. Dessutom att det viktigt att träna på att skriva själv också.
Därtill kommer det stora behovet av att lära sig kritisk läsning. All text står inte för sanningen. Många texter manipulerar, förfalskar, ljuger. Att se bakgrunden bakom texten, att kunna ifrågasätta och jämföra är en förmåga som dagens barn borde utrustas med.
– I den nya läroplanen kommer kritisk läsning att betonas mycket mer än tidigare, säger Holmberg.
Faktum är ändå att många barn bara läser det de måste läsa. Ganska få läser på egen hand.
Bland lärarna är oron stor för de alltför många svaga läsarna bland eleverna. För den som har det svårt med läsförståelsen blir alla läsämnen i skolan jobbiga och svårtillgängliga.
– En god läsförståelse är nyckeln till framgång, säger Cecilia Holmberg.
En läsande klass
I Kvarnbackens skola har elever på klass 5A i fjol satsat bland annat på bokcirklar. Flera elever läste samma bok och diskuterade sedan kring både innehåll och struktur.
– Jag tycker att vi fick ett bättre resultat av de här bokcirklarna än av vanliga bokrecensioner, där alla elever i klassen läser olika böcker, säger klasslärare Mikael Finell. Det blev ofta väldigt bra diskussioner.
– Vi har också analyserat texter på olika sätt. Det är bra att få anstränga sig, det sporrar barnen att ta sig an svårare texter i framtiden.
Finell konstaterar att en god läsförståelse är viktig i alla ämnen.
– Jag är utbildad historielärare och nu när femmorna börjar med historia inser jag att en del av vokabulären är svår. Som retirera till exempel, det är ett ord som barnen ofta inte förstår.
Finell ser hur satsningen på bättre läsförståelse syns också när barnen skriver friskrivning.
– Texterna har blivit mycket bättre. När man analyserar en författares text lär man sig hur man kan bygga upp sin egen text.
Pulpetböcker
Eleverna i 5A plockar fram sina pulpetböcker. Mathias Lönnroths bok heter Livets utveckling. Den handlar om hur liv uppstod för 3,8 miljarder år sedan, om evolutionen. Mathias slår upp en sida där man får lära sig allt om cellerna.
– Jag har hittat den här i skolbiblioteket, det var en kompis som rekommenderade den. Jag läser hellre fakta än fiktion för jag tycker att fakta är intressantare.
– Men visst läser jag kapitelböcker också, mest i skolan. Jag tycker att jag har lärt mig mycket genom att läsa.
Olivia Halttunen gillar att läsa om övernaturliga ting och om mysterier. Hon är nu inne på del tre i en serie om Svarta skogens hemlighet.
– Jag måste ofta jobba litet extra med långa och främmande ord. I den här boken förstår jag ändå alla ord.
– Jag har märkt att när jag läser mer så skriver jag också bättre. Det blir lättare att komma ihåg hur man ska stava orden när man har läst dem många gånger.