Dags att diskutera barnens skolväg
Nu inleds den tredje kartläggningen av skolbarnens trafiksäkerhet i Borgå. Förhoppningen är att den leder till såväl tekniska förbättringar som attitydförbättringar.
BORGÅ. Den senaste tiden har man kunna läsa om tragiska trafikolyckor där barn har förolyckats.
Tragedierna har bekräftat behovet av jobbet som föreningen Föräldraföreningar i Borgå tagit sig an: man har målmedvetet börjat kartlägga hur farlig skolvägen är till samtliga skolor i Borgå.
De är av allt att döma både först och ensamma om att undersöka saken i Finland.
Föreningen beskriver sig som "länken som förenar föräldraföreningarna i Borgå", där målet är en bättre vardag i skolorna. Nu påbörjar föreningen jobbet med att kartlägga skolvägen till en tredje uppsättning skolor.
Ordförande Marja-Liisa Mikkola beskriver processen som en undersökning med frågeformulär till elever, lärare och vårdnadshavare.
– Vi vill göra den till pappers eftersom det känns som svarsprocenten då är högre. Dessutom leder det lättare till diskussion.
Många frågor
Eleverna får svara på frågor som hur lång skolvägen är, hur de tar sig till skolan, om de använder hjälm om de cyklar, om det finns ställen som upplevs som farliga längs vägen och vad de själva anser att man kunde göra åt saken.
Motsvarande blanketter skickas sedan till både vårdnadshavare och lärare.
– Vi hoppas att man på det här viset inte bara tänker på trafiksäkerhet, utan också diskuterar saken i skolorna och i hemmen. Det är trafiksäkerhetsveckan nästa vecka, och jag tror därför att timingen är rätt.
Den senaste kartläggningen gjordes våren 2015, med välsignelse från stadens bildningsledning. Utifrån svaren kartlade man de ställen som fick mest anmärkningar. Det blev ungefär som väntat: i staden upplevs livlig trafik och förhindrad syn i korsningar som faromoment. Utanför centrum klagar man ofta på dålig belysning och backar och kurvor med dålig syn.
I centrum pekas till exempel korsningen mellan Buntmakaregatan och Sibeliusbulevarden ut. Mikkola pekar på buskaget som gör sikten dålig. Bilisterna ser inte cyklister som kommer åkande längs Buntmakaregatans cykelled. Cyklisterna, som åker ner för en backe, ser inte för sin del bilarna.
– Vi har varit i kontakt med staden om saken. Vårt förslag är att cykelleden kunde vara på andra sidan gatan. Samma problem syns i Vårberga längs Havsvindsvägen där staketen i korsningarna är två meter höga.
Attityder och teknik
Vissa problem kan genast åtgärdas, vilket man också gjort från stadens sida. Det gäller till exempel dålig skyltning och omärkta övergångsställen. Andra problem kräver mera resurser, som cykelleder längs större vägar
– I större frågor kontaktar vi NTM-centralen. Om vi har ett par hundra namn som klagat på en viss sak så ligger det mera tyngd i det vi ber om.
En annan sak som man lagt märke till är trafikljus. Det gäller särskilt i korsningar där fotgängare och bilister har grönt ljus samtidigt, något som också legat bakom senaste tidens olyckor med dödlig utgång.
– Ett exempel finns vid Västra Mannerheimleden och Gamla Helsingforsvägen. Staden har lovat att trafikljusen åtgärdas. Det kanske händer redan i år.
Mikkola är väl medveten om att man inte kan åtgärda allt med tekniska lösningar. Mycket handlar också om attityder. Därför hoppas hon också på att saken kommer fram så mycket som möjligt, och att man pratar om det.
Hon konstaterar att det är både lättast och svårast att ändra attityder.
– Det blir för dyrt att lösa alla problem genom att bygga om, och alla trafikljus kan inte programmeras om. Därför måste man tala om saken och få folk att tänka till. Det gäller också eleverna själva som kanske tänker efter och saktar ner vid en korsning.
FAKTA: Förening kartlägger
www.porvoonvanhempainyhdistykset.fi
- På hemsidan finns också kartorna där man pekar ut farliga ställen.
- Föreningen har också en Facebooksida.
- Undersökningen 2014 var ett försök där man kartlade Linnajoen yläkoulu, Hinthaaran alakoulu ja Hindhår skola.
- Våren 2015 kartlades Kevätkummun koulu, Kulloon koulu, Kullo Skola, Lyceiparkens skola och Vårberga skola.
- Hösten 2015 kartlägger man Epoon koulu , Huhtisen koulu, Ilolan koulu, Kerkkoon koulu ja Tuorilan koulu, Grännäs skola, Kvarnbackens skola och Sannäs skola i samband med trafiksäkerhetsveckan.
- Veckan infaller mellan den 7 och 13 september.