Tufft att börja i ny skola
Att börja högstadiet eller inleda studier på andra stadiet känns för de flesta som ett stort och viktigt steg mot att bli vuxen.
BORGÅ – När eleverna börjar sjunde klass kommer de från olika skolor och när de börjar på andra stadiet kommer de ofta från flera orter. Det betyder att det blir många nya ansikten. Därför är det viktigt att i början av skolåret ordna tillfällen där eleverna kan träffas och lära känna varandra, säger Nina Siltakorpi, koordinator för ungdomsverksamheten på Borgå stads ungdomstjänster.
På ungdomslokalen Zentra har höstens förstaårselever på utbildningsprogrammet för rörmontörer från Inveon, Östra Nylands yrkesinstitut, samlats. Dagens schema består av olika övningar och aktiviteter i gruppdynamik.
De tretton eleverna i den färska klassen sitter uppradade på tre bänkrader och följer instruktionerna som ungdomsarbetaren Sara Tallsten och tutorerna Jean Tähtinen och Sebastian Olin går i genom.
– Ni kan börja med att ställa er på rad enligt var ni kommer så att ni bildar en karta, säger Jean Tähtinen till eleverna.
Det tar en stund men eleverna hittar sedan sina rätta platser och det visar sig att deras hemorter ligger utspritt över hela Östnyland.
Hitta sin roll i gruppen
I drygt tjugo år har Borgå stads ungdomstjänster ordnat sjuornas dag i samarbete med skolorna och församlingarna. Under dagen lär eleverna känna varandra och ungdomsarbetarna informerar eleverna om den ungdomsverksamhet som staden erbjuder.
Sedan några år tillbaka ordnas även gruppbildning för förstaårselever på andra stadiet.
– Tidigare såg man inte på andra stadiets elever som en riskgrupp för man tänkte att de redan är så stora. Men man har senare insett att det finns behov här också. Mobbning fortsätter på andra stadiet och det finns även en risk att eleverna faller bort och hoppar av utbildningen, säger ungdomsarbetaren Karin Blomqvist.
Det är speciellt gruppdynamiken som står i fokus när man under skolstarten arbetar med de nya sjundeklassarna och första årets studerande på andra stadiet.
– Vi vill undvika klickbildning och motarbeta att eleverna hamnar i en sådan roll som de inte känner sig bekväma med senare. Det är ju lätt hänt att man inte hittar rätt i den nya gruppen, säger Karin Blomqvist.
När man försöker komma in i en ny grupp utger man sig ofta för att vara lite coolare än vad man egentligen är. Och det leder vanligen till att man inte kommer ta de bästa besluten. Vi försöker därför sänka tröskeln och visa att man inte behöver vara så cool, berättar Karin Blomqvist.
Mångsidigt program
Borgå stads ungdomstjänster ordnar under hela läsåret olika evenemang i skolor för barn och ungdomar från årskurs fem och uppåt. Samarbetet mellan skolorna och ungdomstjänsterna sker genom utvecklingsprojektet som kallas Bricka.
– Vi jobbar med samma ungdomar som under dagen är i skolan och på fritiden kommer till oss på ungdomslokalerna eller syns ute på stan. Vi har samma mål att stödja de här ungdomarna och då är det bra att vi har ett nära samarbete med skolorna, säger Nina Siltakorpi.
Bricka-projektet kan liknas vid en katalog där skolorna kan se vad ungdomstjänsterna erbjuder och välja den aktivitet som passar dem. Det kan handla om olika temadagar som rör puberteten, sociala medier och digitalt spelande eller att förebygga ungdomarnas användning av alkohol och droger.
– Skolorna kan även höra av sig om det är något annat de vill ha hjälp och stöd med, det kan till exempel röra en klass som har något problem, säger Nina Siltakorpi.
Ungdomstjänsterna anordnar även föräldrakvällar där man ger stöd och hjälp åt föräldrar.
Viktigt att synas
Sedan förra hösten har ungdomsarbetarna besökt samtliga högstadieskolor i Borgå varje torsdag under matrasterna. På andra stadiets skolor har ungdomsarbetarna också jourtjänst efter skolornas behov.
– Vi har som mål att ungdomar ska lära känna våra ungdomsarbetare. Det kan räcka med att de träffats en gång för att det ska bli lättare för elever att ta kontakt om de stöter på problem eller något annat som de kan behöva stöd med, säger Nina Siltakorpi.
Trivseln viktig
Ungdomstjänsterna har under senare år även börjat arbeta mer aktivt på nätet. Samtliga ungdomsarbetare har till exempel en profil på Facebook där de kan prata med ungdomarna.
– Vår viktigaste uppgift är att vi arbetar förebyggande. Det vill säga om skoltrivseln är bra då blir skolresultaten bättre samtidigt som antalet avhopp minskar, säger Karin Blomkvist.