Mopeden – vän eller fiende?
För de flesta tonåringar betyder mopeden nyckeln till frihet och självständighet. Men allmänheten kan uppleva mopeden som störande då mopedisterna både syns och hörs i stadsbilden även nattetid.
BORGÅ Genast när vårsolen tittar fram och snön är ett minne blott vaknar mopedisterna till liv och därmed är mopedsäsongen åter i gång. Även trafikskolorna öppnar då sina dörrar för en ny kull femtonåringar som är ivriga att få mopedkortet och ge sig ut i trafiken.
Mopeder engagerar på sociala medier
I början av juli fördes en diskussion om mopedister och trafikvett på Forum Östnyland på Facebook. Åsikterna om mopedisterna gick isär och diskussionen engagerade många personer. Å ena sidan var det många som störde sig på mopedernas oväsen. Det inledande inlägget ljöd "alla som kör moped borde ju förstå att man inte på natten kan köra hur som helst och väcka folk". En annan person höll med och skrev att man inte ska behöva använda öronproppar för att kunna sova i sin egen säng eller för att sitta i kvällssolen på bastutrappan.
Samtidigt var det flera som visade sitt stöd för mopedisterna. Trots att de störde sig på att mopedisterna är ute och kör under natten påpekade de även att personbilar bidrar till oväsen. En person kommenterade att lite buller och bång väl hör stadslivet till. Mopedhobbyn kan vara en bra sysselsättning för tonåringar i stället för att hålla på med olagligheter, tyckte någon. Personen skrev vidare att hen minns hur roligt det var att vara ung och köra moped i sommarnatten.
Andra efterlyste tystare mopeder och menade att en tvåtaktsmoped oundvikligen väsnas mycket och att få stopp på oljudet skulle kräva att mopederna förbjöds helt. Under diskussionen kommenterade någon att mopeden bara ska användas som transportmedel för att förflytta sig från plats A till B. Det finns även en lag som förbjuder onödig och störande körning i tätort, påpekade personen.
Mopeden ett vuxentecken
För många femtonåringar är mopedkortet däremot en självklarhet då det är ett steg närmare vuxenlivet. Rebecca Olin har haft mopedkort i snart två år och säger att hon redan som liten avundades de äldre som fick åka moped. När det blev dags för henne att ta mopedkort anmälde sig hon och en grupp vänner till trafikskolan för att klara av teori- och körlektionerna tillsammans.
– Man behöver verkligen kortet då det är så långa avstånd om man bor utanför staden. Det är praktiskt och samtidigt jätteroligt att köra moped. Det är kul både att åka själv och tillsammans med kompisar, säger hon.
Atte Mansner har också haft mopedkort i två år och nu för tiden kör han mest lätt motorcykel. Han håller med om att det bästa med mopedkortet är frihetskänslan. Atte säger också att han försöker tänka på oljudet under nattliga körturer.
– Jag brukar köra lugnare åtminstone i bostadsområden. Man hör ju själv ljudet när någon kör förbi om man är hemma och försöker sova, säger han.
Även Rebecka försöker lätta på gasen när hon kör nära villor.
– Det är värt att tänka på då mopeden har mer ljud än en bil, säger hon.
Striktare regler för mopedkort
År 2000 blev mopedkörkortet obligatoriskt och man blev tvungen att skriva ett teoriprov. För två år sedan lades även kör- och teoriundervisning till och ett hanteringsprov introducerades. Henrik Lindfors på Borgå bilskola är nöjd med utvecklingen av mopedundervisningen och berättar att man bland annat råder förare att undvika onödiga körningar och låta bli att delta i så kallade torgrallyn. Även mopedoväsen diskuteras men där berättar Henrik att det är god etikett som gäller.
– När jag fyllde femton var det bara att tuta och köra, säger han. Nu har vi inte tid att skola den perfekta föraren men de lär sig ändå grunderna.
Under mopedsäsongen tar polisen i Borgå nästan dagligen emot klagomål om mopedister. Klagomålen rör främst mopedoväsen och förares körstilar. Polisen kan då botfälla mopedister som kör på ett störande sätt och mopedens ljudnivå kan mätas med decibelmätare. Om ljudnivån överstiger den tillåtna gränsen får mopedisten en ordningsbot, registreringsskyltarna plockas av och föraren blir uppmanad att korrigera ljudnivån på mopeden. Efter att korrigeringarna gjorts måste mopedens ljudnivå mätas på nytt för att se till att den då uppfyller kraven.
Under diskussion på forumet bekymrar sig några för att även om vuxna och trafikskolan lär ut trafikvett så beter sig mopedförarna på ett sätt när de kör tillsammans med vuxna och på ett annat sätt när de är ute med mopeden på egen hand. En kommenterar att mopedisterna nog vet vad som är rätt men att man gärna trycker extra på gasen för att det är roligt.
Fördomar mot mopedförare
Det finns mycket fördomar mot mopedister, vilket är något Atte märkt när han är ute och kör.
– Folk kan ibland titta ganska irriterat på en. Men det beror nog mest på körstilen, till exempel kör jag ofta på bakhjulet och det är många som inte gillar det.
Rebecca tycker att mopedisters dåliga rykte till viss del är oförtjänt.
– De flesta som åker moped är helt vanliga ungdomar och de flesta beter sig bra. Men ofta när man åker i större grupper kan folk uppleva oss som störande eller tro vi är farliga. Vi försöker bara ta oss fram.