Glada miner med gamla bilar
På lördagsförmiddagen var Borgå gamla järnvägsstation full av liv från olika årtionden. Det är Automobilhistoriska Sällskapet som ordnar en träff för äldre hobbyfordon. De äldsta är över hundra år medan de yngsta är kring tjugo. Gemensamt för dem alla är att det bär på en bit historia.
BORGÅ I Borgå vimlade det av bilar från olika årtionden på lördagsförmiddagen. Inte bara i centrum och kring gamla järnvägsstationen kunde man få syn på gamla fordon, de körde även i parad runtom i stan. Det är för sjunde gången ett sådant här evenemang ordnas i östra nyland, i fjol under AHS:s femtio års jubileum hade man en liknande utfärd som började i Lovisa.
Paraden startade klockan elva mot Kerko och fotsatte sedan söderut mot Kråkö och Tirmo. Vid Kråkö stannade bilarna till vid Båtbyggarmuseet och i Tirmo besökte de Nisse Häggbloms utombordarmuseum. Utfärden avslutades ungefär klockan 15.
– Vi måste välja en rutt som är tillräckligt lång, det är ju ändå ett heldagsprogram. Dessutom måste vi undvika så många trafikljus som möjligt då vi kör efter varandra. Vi kör i lugn takt och försöker att inte störa andra trafikanter så mycket. En del tycker att vi är i vägen, men många tycker också att det är intressant att se på, säger Sture Engström som är styrelsemedlem för AHS och håller i trådarna under dagen.
Inte vilka fordon som helst
De flesta bilar som visades upp är museala fordon, vilket innebär att de måste vara över trettio år gamla. Sture Engström är däremot inte så noga med den regeln.
– Jag godkänner allt som är över tjugo år. Huvudsaken är att bilarna är i ursprungligt skick eller restaurerade. De får inte heller ha bucklor eller vara alltför rostiga, lite patina får de dock ha, säger han.
Det är inte bara gamla bilar som finns på AHS:s inventarielista. Bland de mer ovanliga fordonen finns ett lokomotiv och en roddbåt. Mopeder och motorcyklar finns det ganska många av och några deltog också på utfärden på lördagen.
Gamla rariteter
Bland de populäraste bilarna under träffen hittade man en gammal T-Ford från 1914. Timo Mäittälä körde den till järnvägsstationen utan problem men fick kämpa lite med att få i gång den igen.
– Om den står några timmar efter att man kört den vill den inte alltid starta. Med helt kall eller helt varm motor är det inga problem. Så kanske den också är lite blyg inför publik, berättar han för nyfikna förbipasseranden.
Han får veva ett antal gånger men efter några försök kom bilen i gång. Innan han körde i väg satte han på sig sin chaufförshatt och gjorde tummen upp.