Bilister varnas för farlig väg
Risken för vattenplaning på motorvägen mellan Kullo och Drägsby är så stor att bilister nu varnas med skyltar.
BORGÅ Bilister har länge irriterats över hur dålig motorvägen är västerut från Borgå. Nu har också myndigheterna insett att vissa vägavsnitt är farliga, och varningsskyltar har placerats ut.
– Det är för tidigt att säga vad som orsakar att vattnet samlar sig på vägen. Vi ska börja undersöka saken. Under tiden är det viktigast att människor kör försiktigt på området, säger Pekka Rajala, enhetschef vid Närings-, trafik- och miljöcentralen (NTM).
Förutom varningsskylten kommer hastighetsgränsen att sänkas till 80 kilometer i timmen på vägsträckan mellan Kullo och Drägsby.
– Det är en kort sträcka men det är viktigt att folk tar i beaktande att det kan vara farligt.
Pekka Rajala säger att det finns flera faktorer som kan ha lett till att vattenmassorna samlar sig på vägen.
– Det kan bero på att mera tillfällig tyngd tryckt ner vägen eller så kan det bero på problem i grunden.
Kari Melto, ansvarig för byggnadsprojekt på Destia, säger att problemet kan ha att göra med att vägen går på tidigare havsbotten. Det skulle förklara varför problemet återkommer trots ny asfaltering.
– Hela vägen har sjunkit ner och då räcker det inte nödvändigtvis med nya lager asfalt.
Motorvägen mellan Borgå och Helsingfors har inte fått en grundlig renovering sedan 2009. Destia har lagt på nya asfaltlager årligen men i synnerhet sträckan mellan Kullo och Drägsby är sliten och gropig. Det är NTM-centralen som fattar besluten om vägen, och där är man medveten om vägens dåliga skick.
– Vi har vetat om problemen länge. Men det är dyrt att reparera och pengarna saknas, säger Pekka Rajala.
Han kan inte uttala sig om hur eller när vägavsnittet borde förbättras.
– Vi måste först undersöka vad som orsakar problemen. Om det är vägens grund som är bekymret måste vi kanske öppna upp hela vägen och reparera vägen på djupet. I så fall gör ny asfaltering saken värre eftersom tyngden av asfalten ytterligare trycker ner vägen.
Ett annat alternativ är att hitta sätt att leda bort vattnet från groparna.
Pekka Rajala på NTM-centralen är trots allt försiktigt positiv.
– Det är bra att regeringsprogrammet uppgett att vi ska få mera pengar till vägunderhåll. Men det finns förstås många vägar att reparera och det går inte att utföra allt.