Stora och små valbudgeter
I går var sista inlämningsdagen för uppgifter över de enskilda kandidaternas finansiering av valkampanjerna inför vårens riksdagsval.
ÖSTNYLAND Av de invalda östnyländska riksdagskandidaterna lade Borgåbon och sannfinländaren Pirkko Ruohonen-Lerner ut minst på sin valkampanj, 5 652 euro, och allt var egna medel.
Ruohonen-Lerner sitter i dag inte i riksdagen, hon tog efter valet emot den plats i Europaparlamentet som blev ledig när Sampo Terho flyttade tillbaka till Finland och riksdagen.
Ur den valfinansieringsanmälan som Ruohonen-Lerner har lämnat in i god tid före deadline framgår att hon har satsat mest på det skrivna ordet i traditionellt papper, i tidningar, gratisblad och tidskrifter har hon betalat 4 758 euro för valreklam, för annat tryckt valmaterial 570 euro och 105 euro har hon satsat på valtillställningar.
Ruohonen-Lerner fick 3 301 röster i valet och har alltså lagt ut bara 1,71 euro per erhållen röst.
Harkimo satsade stort
Samlingspartisten och Sibbobon Harry Hjallis Harkimo satsade betydligt mer, totalt 76 045 euro. Av den summan har Harkimo själv satsat 47 610 euro, företag har bidragit med 23 584 euro och från andra håll, bland annat från Stiftelsen för det tvåspråkiga Finland, kommer 4 850 euro.
Till skillnad från Ruohonen-Lerner har Harkimo satsat stort på andra medier än de tryckta som fick bara ynka 80 euro. Tevereklamen kostade 15 191 euro och de digitala medierna 16 677 euro. Egna valbroschyrer tryckte Harkimo ändå upp för 5 911 euro. För själva planeringen av valreklamen betalade han 34 177 euro.
Harkimo fick 11 416 röster i valet och lade alltså ut 6,66 euro per erhållen röst.
Den tredje invalda östnylänningen, Mikaela Nylander, SFP och Borgå, satsade 41 789 euro på sin valkampanj. Av den summan är 9 509 euro egna pengar, från företag kommer 12 980 euro och från privata 6 300 euro, av den summan kommer 6 000 euro från hennes man Jarmo Grönman. Svenska Folkpartiet bidrog med en lika stor summa liksom också Stiftelsen för det tvåspråkiga Finland.
På valreklam i tryckta medier har Nylander satsat 25 640 euro, på planering av valreklamen 5 938 euro, på radioreklam 1 698 euro och bland annat 1 151 euro på valtillställningar.
Mikaela Nylander fick 5 422 röster i riksdagsvalet och lade alltså ut 7,70 euro per röst i sin valfinansiering.
Ytterligare två invalda i riksdagen har östnyländsk anknytning. Eero Lehti, Kervobosatt samlingspartist, planerar bland annat en koloniträdgård i Jackarby i Borgå, på sina föräldrars marker.
Statsminister Juha Sipilä, Centern och Uleåborg, har byggt sig ett hus i Sibbo.
Lehti har lagt ut 98 993 euro på sin valkampanj, alltså 22,57 euro per röst eftersom han fick 4 385 röster i valet.
Sipiläs valbudget gick på 38 341 euro. Det gör 2,64 euro per röst. 14 479 röster fick Sipilä i riksdagsvalet.