Låt er inte luras av telefonförsäljare
Om du erbjuds att testa en produkt gratis, tänk efter innan du svarar. Helena Enholm fick kämpa för att slippa prenumerationen på en hälsoprodukt hon tackat ja till.
LOVISA. I början av det här året ringde en försäljare upp Helena Enholm i Lovisa och frågade om hon kunde tänka sig att testa ett grönt te med mintsmak. Produkten skulle inte kosta någonting.
Enholm nappade på erbjudandet och tänkte att hon inte förband sig till något för framtiden.
När paketet med det gröna teet anlände insåg Enholm att det inte var ett te i ordets rätta bemärkelse utan en hälsoprodukt i tablettform.
– Då tappade jag intresset och tänkte att det gröna te jag verkligen vill ha kan jag köpa i hälsokostaffären i Lovisa.
Hon kastade bort paketen med tabletterna och tänkte inte desto mer på saken. Produkten hade ju varit gratis.
Efter en tid fick hon ett nytt paket med samma hälsoprodukt och en räkning på 22 euro. Hon bestämde sig för att skicka tillbaka paketet och samtidigt meddela att hon inte ville ha fler tabletter.
– Paketet hade kommit från Mariehamn men fakturan hade skickats från Helsingfors. Det var inte lätt att förstå vart jag borde ha returnerat produkten.
Enholm paketerade in hälsokostprodukten i en påse som hon hade köpt på posten och betalade postavgiften själv. Med paketet till Mariehamn skickade hon också ett kort och en hälsning om att hon inte vill köpa produkten och inte heller få fler paket.
Allt besvär till trots fick Enholm ett tredje paket. Då gick hon till polisen och efter diskussion där kom man överens om att hon skrider till åtgärder först om ytterligare paket anländer. Då fjärde paketet kom fick hon också en påminnelse om att hon borde betala 44,95 euro. Den här gången ringde polisen till företaget där en dam förklarade att Enholm hade beställt produkten och måste betala för den.
– Polisen bad mig strunta i räkningen men själv oroade jag mig nog lite för att allt skulle gå vidare till utmätning. Samtidigt hade jag bestämt mig för att inte betala för något jag inte ville ha och inte hade förstått att jag hade beställt.
Enholm kontaktade en jurist som också ringde upp företaget, och först då gick försäljaren av produkten med på att nolla de skulder som Enholm påstods ha.
– Många kanske hade valt att betala räkningen för att det är enklare så. Men det jag vill säga genom den här intervjun är att vi inte ska låta oss luras då försäljare ringer och erbjuder gratis produkter.
I ett senare skede såg Enholm att det fanns en webbadress på räkningen. Hon gick in på den och hittade efter en stund en sida där hon kunde annullera beställningen. Men hon tycker ändå försäljningstricket är lurendrejeri. Alla har inte tillgång till internet och alla förstår inte heller att ett ja tack till ett gratisprov innebär att fler produkter kommer på posten. Dem måste konsumenten betala för, eller också förstå på vilket sätt beställningen ska sägas upp.