Ur kaos föds ett bättre centrum
I sommar grävs stadskärnan mer eller mindre upp. Gångbron repareras och gator byggs om. Kaoset kan förarga semesterfirarna, men belöningen kommer i höst, då centrum fått ett rejält ansiktslyft.
BORGÅ Gatubyggnadschef Juha Valkonen säger att satsningen på centrumgatorna är betydligt större än på länge. En del har redan gjorts under de senaste åren och arbetet fortsätter 2016, sannolikt på Alexandersgatan.
– Miljön förskönas en hel del. Stadskärnans tillgänglighet förbättras också.
Han konstaterar att gatuarbeten tyvärr måste göras sommartid, även om det inte alltid är så trevligt för dem som rör sig på byggområden.
I början av veckan gick startskottet på Linnankoskigatan, där trottoarer grävts upp. Gatuarbeten sker också i sommar på främst Biskopsgatan, Stadshusgatan, Fredsgatan, Lundagatan och i flera korsningar. Dels handlar det om ett projekt för att förbättra tillgängligheten och fotgängarvänligheten, dels om att snygga upp gator med ny asfalt och kantstenar.
Prislappen är totalt på cirka 370 000 euro. Då är inte gångbron och Ågatans nya torgområde medräknade.
Många bitar
I stort är det fråga om att gator i centrum får nya regnvattenbrunnar och blir bredare, de flesta övergångsställen höjs och blir smalare, parkeringsplatser flyttas om och nya sten- och asfaltytor fräschar upp miljön. Dessutom får några korsningar nytt utseende och längs torgområdets norra del byggs en cykelled. Den byggs som en förlängning till övergångsstället vid Runebergsesplanaden (Biskopsgatan) och ska alltså gå där det nu finns torgaktivitet.
Strax intill finns nu en körfil dit bussar kan köra in från Biskopsgatan, men denna fil slopas. All trafik till torget styrs via Fredsgatan.
Gångbron hör inte till det här projektet men också den repareras i sommar. Och i augusti börjar arbetena med Ågatans nya torg intill Mannerheimgatans bro.
Torget ska i framtiden användas för många ändamål. Till vardags kan man parkera här, men det går också att ordna olika slags evenemang och försäljning på platsen.
En del stadsbor har kommit med kritik mot att parkeringsplatser försvinner på en del ställen, men Juha Valkonen påpekar att som helhet minskar platserna inte i centrum. En del flyttas visserligen till annan plats.
Biskopsgatan förändras säkert mest i sommar. Arbetena på den här gatan har en prislapp på cirka 220 000 euro. Tillgängligheten förbättras mellan Mannerheimgatan och Stadshusgatan, exempelvis trottoaren utanför Grand breddas. Den är ju nu väldigt smal.
Gatan får asfalt på en längre sträcka.
Ska fylla kraven
Många övergångsställen i stadskärnan fyller inte i dag tillgänglighetens krav. Kantstenarna är för höga för att exempelvis människor i rullstol ska kunna färdas smidigt och trottoarerna har fel lutning. När gatuarbetena är färdiga har också bland annat personer med rollator eller barnvagn, seniorer och synskadade lättare att röra sig på området.
Vid alla övergångsställen byggs en minst 0,5 meter bred vit rand i vit betongsten för synlighetens skull. De upphöjda övergångsställena får ljus och mörk stenyta så att ett rutliknande mönster uppstår. Också belysningen förnyas till en del.
Det var ursprungligen meningen att även övergångsstället på Biskopsgatan vid Sokos höjs upp och att gatan här får bara en körfil samtidigt som den blir betydligt smalare. Stadsutvecklingsnämnden ändrade ändå planerna för att hindra att platsen blir en flaskhals för trafiken. Nämnden påpekade bland annat att utfarten från Lundis underjordiska parkering finns just här.
Enligt de nya planerna ska gatan på detta ställe bli 5,75 meter bred. Det betyder att till och med två bussar ryms bredvid varandra.
Trottoarerna breddas bara någon centimeter och övergångsställets höjning blir inte så drastisk.
Jobbar också nattetid
Gatujobben har alltså kommit i gång på Linnankoskigatan och därefter är Fredsgatan i tur. Gatan höjs upp på ett 20 meters område utanför Seurahovi, utseendet förändras alltså ganska mycket och det blir lättare för fotgängare att ta sig över. Från Fredsgatan förflyttar sig Juha Valkonens team till Biskopsgatan.
– Så här ser planerna ut just nu, säger han, men tillägger att det kan bli ändringar så att Biskopsgatan kommer före Fredsgatan.
Dessutom är det möjligt att gatujobb sker samtidigt på fler än en gata.
– Vi kommer att jobba tidigt på morgonen och till och med i vissa fall nattetid för att få de största arbetena gjorda då folk inte är i rörelse.
Trafiken störs ibland när gator måste stängas men då gäller andra utpekade rutter.
Lundagatans och Fredsgatans korsning breddas cirka 1,25 meter och får samma yta som torget vid Lundi. Också Lundagatans och Linnankoskigatans korsning byggs om bland annat så att trottoarerna breddas med cirka 1 meter.
Planen omfattar också alla övergångsställen runt torget.
Han är glad för att staden har två yrkeskunniga stenläggare i sin tjänst, det är inte alla som kan utföra den här sortens arbete. Det är tungt och kräver stor skicklighet.
Gatujobben fortsätter in på hösten men ska vara klara innan vinter gör sin entré.