Nytt projekt mäter hur eleverna lär sig
Hittills har det saknats verktyg för att mäta hur skoleleverna lär sig. Kulturfondens nya projekt ska föra med sig en ändring.
LOVISA Svenska Kulturfondens projekt Feedback och feedforward kan snart ge viktig information om hur eleverna presterar i Lovisaskolorna.
Utbildningschef Timo Tenhunen ställer sig positiv till projektet.
– Hittills har vi saknat ett redskap för att följa upp elevernas inlärning, behov av stöd och hurudan standard det är på lärarnas arbete.
Pedersöre skola har i projektet fått statuera som pilotskola. Pedagogie doktor Satya Brinks analys visar att Pedersöreelevernas betyg sjunker då de börjar i högstadiet. Betygen sjunker ännu mer markant då eleverna går första och andra året i gymnasiet.
I projektet deltar nu skolor från tretton kommuner i Svenskfinland, däribland alla svenskspråkiga lågstadieskolor i Lovisa, Lovisanejdens högstadium och Lovisa Gymnasium.
– I Borgå deltar man på samma sätt, men uppföljningen gäller inte nödvändigtvis alla lågstadieskolor.
Inom ramen för projektet samlas information om elevernas prestationer i modersmål och matematik från femte klass fram till studentexamen.
Resultaten är klara om ett år. De diskuteras enskilt med alla skolor som deltar.
Enligt Timo Tenhunen ligger utmaningen i att alla elevers betyg inte har införts i elektroniskt format.
– Med hjälp av projektet kan vi följa upp hur vitsorden utvecklas då eleven flyttar till sjunde klassen samt vid övergången till gymnasiet. Det är också viktigt att följa upp hur eleverna från byskolorna klarar sig i vissa ämnen, och om det är skillnad mellan elever som är från en- och tvåspråkiga familjer.
Han tillägger att det också är intressant att granska betygsättningen skolor emellan.
– Det viktigaste är att vi får ett redskap med vars hjälp vi kan ingripa i ett tidigare skede ifall betygen håller på att gå ner för en elev. I de resultat som analyseras behandlas alla elever anonymt.
Gymnasiet krävande
Alva Grönqvist, matematiklärare i Lovisanejdens högstadium säger att hon i princip lever i en bubbla då hon undervisar högstadieelever.
– Bara i undantagsfall vet jag hur eleverna klarat sig i lågstadiet, eller hur det går för dem i gymnasiestudierna. Därför verkar projektet väldigt lovande. Som lärare vill jag också veta om jag borde ändra på mitt sätt att undervisa.
Pilotprojektet visar att då eleven fått sänkt betyg två gånger i rad är det väldigt svårt att lyckas höja det igen.
– Det här är viktig och ny information. Jag ska nu direkt reagera om elever verkar få sämre betyg och till exempel ge stödundervisning i ett tidigare skede.
Alva Grönqvist funderar också över att elevernas betyg sjunker när de börjar i gymnasiet. Gymnasiestudier är självständiga och det krävs mycket av eleven.
– Kanske vi redan i högstadiet bättre kunde förbereda eleverna för gymnasiestudier?