Begravningsbyrå tummar på etiken
En av de striktaste etiska reglerna inom begravningsbranschen är att företagen inte marknadsför sig till framtida kunder. En byrå som Borgå köper tjänster av håller sig inte till reglerna, trots att kontraktet kräver det.
ÖSTNYLAND Marknadsföring inom begravningsbranschen är känsligt.
Grovt förenklat är det kunden som ska hitta begravningsbyrån, och när det väl skett är det tillåtet att ge till exempel broschyrer med företagets uppgifter.
Att dela ut reklam på vårdavdelningar eller äldreboenden är förbjudet.
Att ringa anhöriga och erbjuda sina tjänster när en person dött är totalt uteslutet, och ett av de allvarligaste regelbrotten man kan göra sig skyldig till inom branschen.
I värsta fall kan det leda till att företaget utesluts ur branschförbundet.
Begravningsbyrån Sibbo blomster- och begravningstjänst har gjort sig skyldig till bägge.
Borgå stad köper tjänster av företaget, och kontraktet utgår från att bolaget håller sig till branschens etiska regler.
Begravningsbyrån har fått i uppgift att transportera medellösa avlidna till patologiska institutionen i Helsingfors och begravning eller kremering.
Allvarligt regelbrott
På Begravningsbranschen centralförbund är man först skeptisk till att företaget i fråga ens gjort sig skyldiga till någondera av regelbrotten. Man misstänker genast att det handlar om smutskastning eftersom det för tillfället pågår ett gräl mellan begravningsbyråerna i regionen.
Förbundet har heller inte fått klagomål på företaget tidigare.
När de hör om två personer som fått samtalen ändrar de sig. Kyllikki Forsius på centralförbundet säger att det är förbjudet på alla nivåer att ringa och bjuda ut sina tjänster när något dött. Det gäller inte bara Finland, det finns gemensamma europeiska och globala branschregler.
– En utomstående ska inte påverka vilken begravningsbyrå man vill anlita, och en begravningsbyrå kontaktar aldrig de anhöriga om det inte finns behov att skicka en räkning, säger Forsius.
Sibbo blomster- och begravningstjänst anklagas för att ringa anhöriga när de sköter en transport mellan till exempel ett äldreboende och kallrummet. De ringer upp för att kolla någon detalj, för att sedan fråga om de behöver begravningstjänster.
Det förfarande är fullständigt förkastligt enligt branschens regler.
Ringde två dagar efter
En av de som fått ett reklamsamtal är Camilla Falk. Samtalet kom efter att hennes mamma gick bort.
– Stefan Borg på Sibbo blomster- och begravningstjänst ringde för att kolla om uppgifterna var korrekta. Allt var korrekt, men sedan kom tilläggsfrågan om vi är intresserade av andra tjänster.
Frågan må verka oskyldig, men är precis det som reglerna förbjuder. En annan som fick ett motsvarande samtal är Ann-Charlotte Hokkanen. Hokkanen fick samtalet på en tisdag, när pappan hade dött under veckoslutet.
Samtalet hade sin grund i ett missförstånd, och hade egentligen med en räkning att göra eftersom Sibbo blomster- och begravningstjänst hade fört pappans kropp till kallrummet.
– Jag hade inte förstått att det var vi som skulle bestämma vilken begravningsbyrå som skulle sköta transporten. Så det blev missförstånd, och boendet valde Borg. Han ringde mig på tisdagen och frågade vart han ska skicka räkningen, på ett mycket oempatiskt sätt. Men sedan frågade han också om vi behöver andra tjänster.
Hokkanen fick inte bara samtalet. Hon hittade begravningsförbundets broschyrer på avdelningen där pappan låg. På broschyrerna hade begravningsbyrån klistrat sina företagsuppgifter, något som Sibbo blomster- och begravningstjänsts konkurrenter alltid anklagat dem för och som centralförbundet är kritiskt mot.
– Jag har för mig att han hade fört reklam överallt i Sibbo.
Staden omedveten
Att bolaget beter sig som det gör är inget som man på Borgå stad känner till. Däremot har det varit lite "samarbetsproblem" i början, av allt att döma på ett av serviceboendena.
Man har nu valt att förlänga kontraktet med ett av de två optionsåren på kontraktet.
Camilla Andersson, servicechef på Borgå stad, säger att man för tillfället är nöjd med företagets tjänster. Hon har inte hört talas om något oetiskt beteende. Hon tar heller inte ställning till vad det skulle betyda för kontraktets del.
– Som med alla nya samarbetspartner så dröjer det lite innan båda lär sig hur det fungerar. Jag är inte medveten om att man skulle vara missnöjd på något serviceboende.
Möte med företaget
Efter att förvaltningschef Piia Väntsi får höra om företagets agerande väljer hon att ta upp saken på ett möte.
Efter mötet, som hon beskriver som positivt, säger hon att man kommit till samförstånd.
– Broschyrerna fanns där som de beskrevs vara. De är nu bortplockade. Det var svårare att komma till samförstånd om innehållet i telefonsamtalen. Men vi konstaterade att det inte är passande.
En eventuell reklamationsprocess med företaget verkar inte bli aktuell även om agerandet bryter mot reglerna i kontraktet.
Innan en reklamation ens är ett alternativ så måste företaget få en möjlighet att bättra sig. Väntsi vet inte om regelbrotten är tillräckligt grova för att leda någonstans.
Grova regelbrott måste åtgärdas inom trettio dagar, annars kan kontraktet brytas. Hit hör till exempel att man inte sköter de tjänster man lovat sköta eller att faktureringen inte är pålitlig.
– Vid behov avgör vi omfattningen av regelbrotten med stadens jurist.
Företagaren tillbakavisar
Stefan Borg på Sibbo blomster och begravningstjänst tillbakavisar på de kraftigaste påståendena i artikeln.
Han är upprörd över det som han upplever som smutskastning.
Vissa broschyrer har visserligen dykt upp på olika vårdhem, säger han, och tillägger att han inte vet hur de kommit dit. De är nu bortplockade.
– Broschyrerna går att hämtas från våra byråer, så de kan ha hittat sin väg till vårdhemmen via till exempel en anhörig.
Angående samtalen säger han att ett samtal ägt rum, men att det uppstått ett missförstånd. Borg säger att han själv varit med om att arbeta fram reglerna för hur man får marknadsföra sig, och att han därför aldrig själv skulle bryta mot dem.
Att en av de som fått samtalet upplevde det som oempatiskt känner han sig ledsen över.
– Jag har aldrig menat att såra någon. I samband med en transport ringer jag ibland upp för att kolla till exempel en adress. Jag trugar mig inte på.