Borgå fick huvudbry med Domargård
Borgå vill stänga äldsta delen av Domargård men den uppgjorda iståndsättningsplanen faller inte Regionförvaltningsverket i smaken. Ny rond krävs. Vad kalaset slutligen kostar vet ingen.
BORGÅ Den aktuella soptippen på 5,5 hektar användes mellan åren 1965 och 1985. Avfallet har redan täckts med överskottsjord och överst med asfalt. På toppen av upplaget står numera ett mottagningsområde för små avfallsmängder, en omlastningsstation och upplagsområden. Domargård avfallsbehandlingsområde är beläget vid en vattendelare inom Illby ås vattenområde. Det har inte klassificerats som grundvattenområde. Det rena ytvattnet från gamla deponiområdets norra del rinner via åkerdiken till Vadbäcken och vidare ut i ån. En del vatten rinner till Lillträsket och sedan via Veckjärvi till Vadbäcken.
Gamla soptippar är besvärliga eftersom det förr var tillåtet att deponera avfall nästan hur som helst. Miljöfrågorna var väldigt undanskymda. På nya avstjälpningsplatser ställs stränga krav och de planeras noga.
Inte dramatik
Vesa Heikkonen, som är verkställande direktör för Östra Nylands avfallsservice, säger att bolaget tillsammans med Borgå stad låtit göra upp en plan för att iståndsätta och stänga den gamla avstjälpningsplatsen, men Regionförvaltningsverket godkänner alltså inte den modell som presenterats.
Han är lite överraskad.
– Jag hade kanske väntat mig att man vill ha en komplettering, men en helt ny anhållan...
Också kommunteknikchefen Kari Hällström är förvånad över att en helt ny plan nu krävs.
Heikkonen påpekar ändå att det inte handlar om dramatik.
– Vi har nog läget under kontroll. Nu är det bara fråga om exakt vad som måste göras och hur.
Hällström förenklar saken så här:
– Målet är att området ska kunna hållas så torrt som möjligt. Då minimeras risken för att farliga ämnen kommer ut.
Prover tas regelbundet och allting är lugnt. Gamla soptippar utgör ändå riskområden eftersom de kan innehålla nästan vad som helst.
Prislappen oklar
Nu gäller det att författa en ny iståndsättningsplan med en så vettig prislapp som möjligt. Vilka summor det slutligen kommer att handla om vågar Kari Hällström inte ens tippa.
– Allting beror ju på vad som måste göras. Om det räcker med att transportera lera är kostnaderna inte så stora, men krävs syntetiska material och olika skydds- och ytskikt talar vi om väldigt mycket pengar. Flera hundra tusen euro kan vi nog räkna med, hur det än blir, tror han.
Den nya planen görs under höstens lopp. Det finns ingen exakt tidpunkt för när platsen måste stängas.
En stängning innebär en iståndsättning, inte att den nuvarande verksamheten på området slutar.