Alla välkomna till Borgå BB
När de östnyländska bebisarna inte räcker till måste Borgå BB marknadsföras också utanför regionen.
BORGÅ Lilla Anna Ahlnäs, tre år, smeker lillasyster, ett dygn, över kinden. Hela familjen Ahlnäs med mamma Aino, pappa Andreas, storsyster Anna och ännu namnlösa lillasyster är samlade i ett av patientrummen på Borgå förlossningsavdelning. Den andra sängen i tvåpersonsrummet är tom.
– Vi är jättenöjda med Borgå BB, säger Aino. Anna är född på Barnmorskeinstitutet och det var också en helt bra upplevelse. Barnmorskorna var kunniga men de hade fullt upp, ja, de hade väldigt bråttom.
– Vi hade väl tre barnmorskor under den förlossningen, minns Andreas. Vi hade presenterat oss för den första och nästa gång någon tittade in var det en ny barnmorska igen. Här i Borgå är stämningen helt annan, mycket lugnare.
Att familjen Ahlnäs den här gången skulle föda i Borgå var helt naturligt, de har flyttat tillbaka till Borgå från Helsingfors redan för två och ett halvt år sedan. Aino och Andreas har också uppmärksamt följt med de senaste årens indragningshot mot BB-avdelningen.
– Det känns som ett omotiverat förslag, säger Aino. Här i Borgå finns ju gott om barnfamiljer och allt fler flyttar in. Regionen har en ljus framtid, trots att man nu kanske inte riktigt kommer upp till ettusen östnyländska födslar per år.
– Det är också viktigt för många som flyttar att det finns en förlossningsavdelning på orten. Jag tycker att det borde vara högprioriterat för staden att BB kan bevaras, det lockar säkert barnfamiljer att flytta in.
Många av Ainos vänner i Helsingfors har en mycket positiv bild av Borgå BB.
– Men det är få som vet om att de kan komma hit och föda om de vill. Om vi bara hade vetat, säger de. Speciellt de som har svenska som modersmål. En förlossning är ett tillfälle då man helst vill kunna använda sitt modersmål.
Falsk information
En marknadsföring av Borgå BB behövs, det anser många. Avdelningen behöver fler kunder för att nå upp till gränsen på ettusen förlossningar per år, som den nya jourförordningen kräver.
Just det faktum att familjerna själva får bestämma var de vill föda är information som tycks vara svår att få fram till dem som berörs.
– På vår Facebooksida får vi ofta kommentarer om att oj, vad synd att vi inte visste att ni fanns när vi själva väntade barn, berättar avdelningsskötaren Millariikka Rytkönen. Det är helt fel, det som står på Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikts nätsidor, att Helsingforsbarn ska födas vid Barnmorskeinstitutet. Det är att fara fram med falsk information. Föräldrarna får själva bestämma sitt förlossningssjukhus, här gäller full valfrihet, inom hela landet.
– Gravida mammor är ibland alltför snälla kunder. De gör som de blir tillsagda men de kunde tänka om. Vi vill ändå inte skuldbelägga de östnyländska mammor som söker sig till andra förlossningssjukhus. Det fria valet gäller naturligtvis också för dem.
Nu förväntas inte utsocknes mammor söka sig till Borgå BB bara för att hjälpa avdelningen att få tusen fullt. BB har många trumfkort i ärmen och erbjuder sådant som man inte kan ge vid de stora förlossningssjukhusen.
– Vi har jobbat mycket för att kunna erbjuda så kallad aktiv förlossning, vi tar hänsyn till babyns och mammans behov och vi bjuder på en trygg och lugn miljö och många alternativa metoder, säger Rytkönen. Vi får till exempel en del föderskor från Kotka eftersom man där inte kan erbjuda vattenförlossning.
Borgå BB satsar på att hjälpa blivande mammor som lider av förlossningsskräck och man erbjuder amningspoliklinik för nyblivna mammor. Medan de flesta andra HNS-sjukhus slutar hålla guidade rundturer för blivande föräldrar fortsätter Borgå BB med servicen som är mycket uppskattad. Som enda sjukhus i Nyland erbjuder Borgå BB också förlossningsförberedelse med sjukhusets barnmorska. Blivande mammor med förlossningsskräck kan få en helt privat session med barnmorskan.
Föda på svenska
Borgå BB är också numera den enda förlossningsavdelningen i södra Finland som kan garantera tvåspråkig service. Sedan Ekenäs BB lades ner år 2010 finns det inga andra förlossningsenheter i söder som kan ge den servicen.
– Vi har informerat om våra styrkor till alla mödrarådgivningar till exempel i huvudstadsregionen, säger Rytkönen. Hälsovårdaren som sköter granskningarna av de blivande mammorna är i nyckelställning, det är via hälsovårdaren som mammorna får information också om alternativa förlossningsenheter.
– Vi har noterat ett intresse i östra Helsingfors. Svenska mammor i de södra delarna av Helsingfors brukar vara rädda för den långa vägen, men faktum är ju att det går snabbt att komma till Borgå eftersom man kör emot rusningstrafiken.
Borgå BB har en egen Facebooksida, något som inte är så vanligt.
– Många andra förlossningsavdelningar har velat följa vårt exempel, men ännu har de inte lyckats.
Aino Ahlnäs har följt Borgå BB på Facebook. Dagen före förlossningen kunde hon läsa andra mammors berättelser om hur de hade fött på BB i Borgå.
– Det gav en trygghet och en bild av rutinerna på avdelningen som kändes mycket lugnande just i den situationen.
Passar in i strategin
Sari Myllynen, Borgå stads turism- och marknadsföringschef, behöver inte fundera länge på hur Borgå BB kunde marknadsföras. Hon har gott om förslag på hur man från stadens sida kunde lyfta fram Borgå BB och göra det mer attraktivt för blivande föräldrar som bor utanför regionen.
– Staden kommer att delta i Barnmässan 2016, eftersom vi det året har en specialinriktning på barn och barnfamiljer som målgrupp för våra turismsatsningar. På mässan kunde man göra reklam för Borgå BB och berätta vad vår förlossningsavdelning har som inte andra har. Till mässan hör ett speciellt "De gravidas rum" där det här slaget av marknadsföring skulle passa mycket bra.
– Vi kommer att få besök av en del familjebloggare från tidningen Kaksplus i Borgå, det är ett intressant forum som når ut till rätt målgrupp. Dessutom kunde man satsa på Vauvalehtis diskussionsforum, det är också en fruktbar grogrund för BB-marknadsföring.
2016 firar Borgå att det är 150 år sedan Alva Forsius föddes. Alva Forsius hör intimt samman med mammor och barn och förlossningssjukhus. Här ser Sari Myllynen en möjlighet till samverkan och marknadsföring.
Myllynen är ändå litet fundersam när det gäller stadens roll i marknadsföringen av BB. Hon tycker att initiativet borde tas av HNS som ju Borgå sjukhus är en del av.
– Naturligtvis kan man ändå säga att en marknadsföring av Borgå BB passar in i stadens strategi, säger Myllynen. Strategin går ut på att öka folkmängden och att locka hit barnfamiljer och personer i arbetsför ålder.
Gott rykte
Trots att hotet om stängning i slutet av 2016 hänger över Borgå BB har man inga problem med rekryteringen.
– Vi har ett mycket gott rykte, säger Millariikka Rytkönen. Det märks bland den nuvarande personalen som sällan söker sig bort men också när vi någon gång behöver ny personal. En barnmorsketjänst som vi har anslagit ledig att sökas i vår fick 31 sökande. Borgå BB ses som en intressant arbetsplats där man satsar på vårdarbetet. De som vill vara med och utveckla en värdig vård vill gärna jobba här.
Borgå sjukhus är så litet att man kan slopa en del av byråkratin.
– Därför går det också lätt att ordna med guidade rundturer i förlossningssalarna för blivande föräldrar, säger Rytkönen. På stora sjukhus krävs en massa samordnande och jämkande, därför har de i stället gått in för att erbjuda en video på Youtube.
– Vårt samarbete med sjukhusets ledning fungerar också friktionsfritt, vi har en känsla av att ledningen litar på oss. Dessutom känner vi att vi är viktiga för sjukhuset, ledningen är intresserad av vår verksamhet och vi får de resurser vi behöver.
De ständiga hoten mot avdelningen har svetsat samman personalen.
– Vi har så länge balanserat på knivsudden, säger Millariikka Rytkönen. Vi har lärt oss att leva med en ständig osäkerhet.
– Nu kastar vi bollen till kunderna. Den bästa marknadsföringen är nöjda kunder.