Snart får också Lovisa servicestrategi
Företagare har för det mesta många järn i elden och bråttom. Samtidigt vill de lära sig nya saker och hänga med i utvecklingen. Men tiden och orken räcker inte till för allt.
LOVISA Då föreningen Lovisa Företagare, som firar 65-års jubileum i år, arrangerade ett seminarium med kommunernas servicestrategi som tema i tisdags hade endast omkring 25 personer bänkat sig i Kino Marilyn.
Roberta Roo, en av de lokala företagarna, undrade vad det kan bero på att så få mött upp. Bland åhörarna fanns nämligen inte bara företagare utan även kommunala tjänstemän och förtroendevalda.
– Lovisa är inte den enda orten som tampas med de här problemen, säger Susanna Kallama som är direktör för näringstjänster inom organisationen Finlands Företagare och som var en av föredragshållarna.
Hon tror ändå att månatliga kaffestunder där kommunernas tjänstemän ger sig tid att diskutera aktuella saker med företagare lönar sig att arrangera. Kallama fick medhåll av kvällens andra föreläsare Arja-Leena Saastamoinen. Hon är ekonomiedirektör i St Michel och poängterade hur viktigt det är att en kommun visar äkta intresse för sina företagare.
Lovisaföreningens ordförande Mari Ståhls var också lite besviken över att åhörarantalet var lågt.
– Temat servicestrategi kanske känns främmande och svårt, men att en stad har en sådan är ändå otroligt viktigt.
Onödig byråkrati bort
Lovisa stad står i startgroparna för att skapa en egen servicestrategi. Pengar reserveras ändå först i budgeten för 2017. Stadens utvecklingsdirektör Sten Frondén säger att man vill ge ärendet tillräckligt med tid. Strategin utarbetas i samarbete med företagarna i staden men även förtroendevalda hörs i ärendet.
Susanna Kallama säger att kommunerna inte ska underskatta små företag eller så kallade mikroföretag. Över 93 procent av alla företag i Finland har endast mellan en och nio anställda.
Men för att företagarna ska ha framgång måste regeringen får skattelättnader till stånd. Onödig byråkrati och snäva bestämmelser borde också elimineras.
– Speciellt inom ministerierna kräver ärenden en massa tid, säger Kallama. Och kommunerna har det svårt i dag. De tvingas anpassa sig till den ena förnyelsen efter den andra samtidigt som statsandelar skärs ner. Allt färre personer måste göra allt fler uppgifter så snabbt som möjligt.
Ta modell av dem som lyckats
Men Kallama framhåller också att det alltid finns en marknad för den som vill jobba. Däremot finns det inga färdiga modeller för servicestrategier som kunde appliceras på flera kommuner. Var och en måste utarbeta sin egen.
– Då kan det vara bra att ta och titta hur de kommuner som lyckats med sina strategier gått till väga.
Andra viktiga saker som bör tas i beaktande då en kommun gör upp en servicestrategi eller diskuterar upphandlingar är transparens. Tala öppet om allt och visa det där riktiga, äkta intresset för företagarna. Om de mår bra mår också kommunen bra.