Lovisa går i bräschen för fiberoptiken
En bra infrastruktur, och dit hör snabba förbindelser, är avgörande för att en bygd ska må bra. Lokalkännedom är ett annat trumfkort.
LOVISA – För åtta år sedan skedde en uppdelning i det nationella telelandskapet, säger verkställande direktören för Telefonandelslaget LPO Gustaf Forsberg. Många av närmare trettio lokala aktörer beslöt sig för att gå samman med operatören DNA, men vi ville fortsätta som självständiga.
- Är ett andelslag som ägs av kunderna och vars affärsverksamhet drivs av dotterbolaget LPOnet Oy Ab.
- Omsatte 5,6 miljoner euro 2014.
- Fick lägre intäkter för trådtelefoni- och ADSL-tjänster, men högre för optisk fiber där antalet köpta anslutningar ökade med 27 procent.
- Beviljade rabatter åt kunderna för 174 000 euro.
- Hade vid årsskiftet 3914 medlemmar.
- Har stark tillväxt inom TV-tjänsterna.
Den största frågan för Lovisaföretaget var hur det skulle kunna konkurrera med övriga aktörer på marknaden. Bolaget valde att försöka se minst femtio år framåt. Det man visste var att det mobila nätverket byggs ut och att man bör satsa på snabba förbindelser.
Beslutet om att börja bygga optiskt fibernät fattades 2007. Följande år inleddes arbetena på det som då var gamla Lovisas område. I dag har nätet byggts ut över betydligt bredare område och bolaget har kunder också från Borgåtrakten, Lappträsk, Mörskom, Pernå och Strömfors.
Har investerat 8,5 miljoner
– Vi hade en omsättning på 5,6 miljoner euro i fjol. Jämfört med det är investeringen vi gjort i det optiska fibernätet stor, för den har genom åren kostat 8,5 miljoner.
Telefonandelslagets mål är att Lovisa ska bli en fullfjädrad optikfiberstad innan 2020. Undersökningar har visat att en bra infrastruktur höjer livskraften i en bygd. Invånarna vill ha snabba förbindelser och många tycker också det är viktigt med skarpa bilder på teve.
– Tack vare det ökade antalet optiska fiberanslutningar har vi också fått fler kunder som köpt TV-tjänster, säger Forsberg. De mest moderna är IP-TV-tjänsterna som ger möjlighet att banda program via molntjänster.
Ännu för femton år sedan hade telefonandelslaget i Lovisa 6 500 anslutningar för trådtelefoni. I år är antalet nere i 3 000, men den utvecklingen har bolaget räknat med. ADSL-anslutningarna blir också färre, men allt fler av de kunder som haft sådana går över till optisk fiber.
Över 70 procent av alla höghuslägenheter i Lovisa är anslutna till optisk fiber i dag. Ser man över alla hushåll i Lovisa har 26 procent en fiberanslutning. Nationellt sett ligger siffran på åtta procent, så Lovisa går i bräschen för utvecklingen.
– Ändå är inte det viktigaste för oss att göra maximal vinst. Det vi vill är att producera bra tjänster kostnadseffektivt.
Lojala och lokala kunder
De kundundersökningar som gjordes 2013 och 2014 bland såväl privata kunder som företagskunder gav gott betyg åt telefonandelslaget.
– Vi har både lojala och lokala kunder, säger säljdirektör Mats Åminne. Det finns efterfrågan på lokalt producerade tjänster. Kunderna vill känna personalen och ha en affär dit de kan gå och få personlig service.
Enligt Åminne står telefonandelslaget ändå årligen inför stora utmaningar. Har man fått ett gott betyg av kunderna gäller det att även i framtiden kunna ge bästa möjliga service i en bransch som konstant utvecklas.