Flyt i läsningen är inte alltid förståelse
Det finns en skillnad mellan läskunnighet och läsförståelse. Den här skillnaden har uppmärksammats i de anglosaxiska länderna.
BORGÅ Filosofie doktor Barbro Westlund, lärarutbildare vid Stockholms universitet, vill göra oss medvetna om att dyslektiska elever och elever som har problem med förståelsen av det som läses är olika grupper som behöver olika slags stöd.
– Den som inte förstår det hen läser har till exempel svårt att förstå metaforer som "barn dränks i TV-reklam" utan tar det bokstavligt.
Barbro Westlund har i sin doktorsavhandling behandlat problemet. Avhandlingen från 2013 är en jämförelse mellan svenska och kanadensiska lärares sätt att stödja och bedöma elevers läsförståelse i årskurs 4–5. I de anglosaxiska länderna talade man om läsförståelsestrategier i skolorna redan på åttiotalet. Sverige och Finland har hittills saknat sådana.
Barbro Westlund tycker att nya läroplanen som Finland ska införa 2016 är ett steg i rätt riktning.
Packa upp
Läroplanen talar bland annat om helhetsskapande undervisning som ska hjälpa eleverna att uppfatta helheter och att se ett samband mellan innehållet i olika läroämnen och med olika företeelser i livet. Hon gillar också de sju delområden av mångsidig kompetens som ska genomsyra undervisningen.
En lässtrategi gynnar alla slags läsare, också de goda.
– Det läraren bör göra är att gå in i texten och packa upp den och berätta vad det skrivna handlar om. Naturvetenskapliga och samhällsvetenskapliga texter kan ställa till problem och läraren ska hjälpa eleverna att ta till sig en komplicerad text.
Hon påpekar att receptet för framgång är folkbildning på bred front. Folkbildningen ska förmedlas av lärarna.
– Och de måste ha tillräckligt med sin tid för sin uppgift.
Övertro
Hon tror inte att den undervisning lärarna ger kan ersättas av digital teknik som läsplattor. De digitala verktygen kan ytterligare öka oförståelsen av det lästa.
– Jag vill komma ifrån övertron på digitala verktyg, tron på att de är lösningen som ska avlasta överbelastade lärare. Jag vill inte slänga ut verktygen, de har också fördelar, men jag hoppas på en balans.
Hon säger att skolan är den som ska ge barnen kunskapsgrunden och värdegrunden. Föräldrarna har givetvis sitt ansvar, men skolan har också sitt.