Orientaliska toner satte fart på höften
Femmor och sexor firade en internationell dag med nedslag i olika länder. Värd för resan var två mångkulturella skolor: Point College och Borgå folkakademi.
BORGÅ Nina Ollas är klasslärare i Kvarnbackens skola och koordinator för ett projekt som heter Vi och världen. Projektet har fått stöd från Undervisningsministeriet och tanken är att lägga grunden för internationaliseringsverksamhet i stadens svenskspråkiga grundskolor.
Hon berättar att de finska skolorna redan länge tagit upp internationalisering, men att en sådan inriktning har saknats på svenskt håll.
– I fjol samarbetade vi med Borgå folkakademi, i år vände jag mig också till Point College och de var genast med på noterna.
Hon säger att hon är imponerad av det stora arbete de blivande merkonomerna på de svensk- och engelskspråkiga linjerna har lagt ner för att ge 200 elever från Grännäs, Tolkis, Gammelbacka, Näse, Saxby och Kvarnbacken en annorlunda skoldag. Till arrangörerna hörde också Borgå folkakademis linje Svenska för invandrare. En av linjens uppgifter var att översätta till svenska.
Bryan Roberts, lärare i yrkesämnen i Point College, vänder sig till eleverna och berättar om dagen på engelska och Joakim Lybceck, lärare i Borgå folkakademi, tolkar.
Flash mob
– Vi har delat in er i tio grupper och gett varje grupp ett djurnamn. Varje grupp ska under dagens lopp utföra fem uppgifter, tre före lunch och två efter. Vi avslutar med en flash mob, där ni alla deltar med den nepalesiska dans ni ska få prova på.
- Heter egentligen Porvoo International College och uppstod 2012 när Borgå handelsläroverk och Porvoon terveydenhuolto-oppilaitos fusionerades.
- Ger undervisning i företagsekonomi och administration och social- och hälsovård, på tre språk: finska, svenska och engelska.
- Har över 700 studerande och en personal på ungefär 70 personer.
Uppgifterna hade lagts upp så att eleverna inte bara skulle uppleva nytt, utan också lära sig något helt nytt. De fick till exempel smaka på tre olika tesorter och gissa var teet har producerats. I ett annat rum fick de lära sig att skriva det egna namnet på ryskt sätt och öva in några fraser på ryska. Den fjärde uppgiften var att ta sig över en flod där det fanns krokodiler och nå regnbågen på andra sidan.
– Det är fråga om teamarbete, ingen får lämnas på stranden. Den sista uppgiften är att känna igen flaggor från våra studerandes hemländer. Ni ska koppla ihop flaggan med rätt land och berätta vilket landet är.
Roligt
Gammelbacka skola börjar dagen med att öva in den nepalesiska dansen.
– Det är en traditionell dans men vi dansar den till modern nepalesisk musik, säger Kalpana Thapa Magar.
Musiken slås på och eleverna rör sig till Kalpanas anvisningar. Först ut med armarna, sedan fyra steg till vänster och fyra steg tillbaka. Serien upprepas fyra gånger. Till nästa serie hör steg till vänster och höger, dessutom ska eleverna vicka på höften på ett orientaliskt sätt och låta överkropp och armar bölja fram och tillbaka. Ytterligare några stegserier och dansen är klar.
– Och så börjar vi om från början.
Tjugofem minuter senare är eleverna fullärda och andfådda.
– Det här var roligt. Musiken var inte helt obekant, jag har lyssnat till något liknande tidigare, säger Merete Lindholm, sexa i Gammelbacka skola.