Ny ABC i Sibbo och nytt stöd för lokala behov
Varuboden-Oslas ekonomi står nu på stadig grund. Det finns utrymme för fler investeringar och för nytänkande.
ÖSTNYLAND Helt nya planer för Varuboden Oslas del i Östnyland är en ny ABC-station i Sibbo. En sådan står i tur redan 2016, om allt går som planerat. Verkställande direktör Hannu Krook vill ännu inte säga så mycket mer än att Sibbo ABC finns med i planerna för 2016.
Det här betyder ändå inte att VBO skulle ha gett upp tanken på en ABC-station i Kullo.
– Nej, vi har ju investerat mycket i tomten som vi själva äger, säger Krook. Nu väntar vi bara på rätt tidpunkt, vi har inte glömt bort Kullo.
VBO:s största bensinstation, och en av de största ABC-stationerna i landet, finns i Gammelby i Lovisa.
– Där hoppas vi bara att de ryska turisterna kommer tillbaka, säger Krook. Vi har märkt av en minskning i försäljningen som alldeles tydligt härrör sig från de allt glesare ryska turistströmmarna.
Området kring stationen i Gammelby är en fråga för sig. VBO äger 20 hektar åker som man gärna vill hitta en köpare till.
– Vi har haft en del diskussioner som ändå inte har lett till önskat resultat, säger Krook. Området är planerat för industriell verksamhet och vi vill gärna bidra till att området utvecklas, det ligger också i vårt intresse, på samma sätt som det är i Lovisa stads intresse.
Marks & Spencer tar 40 procent
Vårberga S-market ska utvidgas och rustas upp. I början av maj inleds arbetena och den nya butiken står färdig i juli. Då har S-market tagit över också nuvarande Valintatalos utrymmen. Butiken kommer att hålla dörrarna öppna under hela ombyggnaden.
I Sokos i centrum av Borgå kommer konceptet med en butik i butiken, Marks & Spencer tar över hela 1 600 kvadratmeter av varuhuset i oktober.
– Det utgör 40 procent av hela varuhusets yta, säger Hannu Krook. Marks & Spencer saluför dam- och herrkläder och accessoarer.
Samtidigt minskar varuhuset på sitt nuvarande utbud och lägger ner försäljningen av barntillbehör, sporttillbehör och elektronik. Det som blir kvar är dam- och herrkläder, skönhetsprodukter och hemavdelningen.
På VBO är man inte rädd för att koncentreringen av dam- och herrkläder ska bli för mycket för kunderna.
– Marks & Spencer står för den förmånliga delen, för kläder och skor under medelpris, säger Krook. Sokos säljer märkesprodukterna.
S-market i centrum har inte gett ett så gott resultat sedan ombyggnaden men på VBO har man tålamod. Det tar tid för kunderna att vänja sig. En nyhet väntar också här i vår, liksom i regionens övriga S-marketar, då alla servicediskar förnyas och utbudet blir bredare.
Samhällsorienterat
VBO planerar för en ny Prisma i Raseborg men någon Prisma kommer inte till Borgå om man inte får bygga stormarknader i Kungsporten. Verkställande direktör Hannu Krook tror ändå på framtiden.
– Jag tror fortfarande på Kungsporten. Nu väntar jag bara på följande regeringsprogram där jag hoppas att man kan börja luckra upp regleringarna. Jag tror att den nya regeringen vill hjälpa till att förstärka konsumentköpkraften.
- VBO:s fullmäktigeledamöter i Lovisa: Mikael Karlsson, Seija Kähkönen, Siv Mårtens, Sonja Stenman.
- I Lappträsk: Jonna Nygård.
- I Borgå: Riitta Ahola, Viola Bäckmark, Bernhard Edgren, Sirpa Hopeamaa, Lea Höök, Eivor Karlsson, Satu Leinonen, Jorma Mikander, Juhani Pessala, Heljä Pulli, Kirsti Sund, Thai Quach, Jussi Sairanen, Raija Tölkkö, Henry Wikholm.
- I Sibbo: Christel Liljeström, Caj-Gustav Lydman, Janica Sundbäck.
- I Askola: Sanna Kurki, Harri Snirvi.
Helt nytt för VBO för i år är en summa på 100 000 euro som kommer att användas till allmännyttiga ändamål som väljs ut lokalt.
– Handelslaget sponsorerar redan sport, ungdomsverksamhet och kultur med 200 000 euro varje år, säger kommunikations- och marknadsföringschef Seija Päivänsalo-Nykänen. Med den nya summan på 100 000 euro vill vi anknyta till andelslagsandan. Vi vill vara en del av ägarkundernas vardag och satsa på samhällsorienterade mål, som daghem, skolor, servicehus för åldringar.
Tanken är att det är de lokala medlemmarna i VBO:s fullmäktige och förvaltningsråd som ska vara aktiva och det är dem man kan kontakta med förslag på lämpliga bidragstagare.
Bokslutet
2014 blev ett bra år med en försäljning som gick över 400 miljoner euro och ett fördubblat resultat jämfört med året innan. Att resultatet blev så här bra beror på att handelslaget har förbättrat sin effektivitet och gjort sig av med olönsamma enheter, som till exempel bilhandeln, Hesburger och Emotion i Borgå och Sale i Box.
Trots det ekonomiska dödläget i samhället har VBO kunnat öka försäljningen inom markethandeln med en procent. En resultatförbättring har också skett inom restaurangbranschen och handeln med specialvaror under 2014.
Varuboden-Oslas bokslut för 2014 och planerna för framtiden ska godkännas på måndagskvällen av styrelsen.