Sjöbevakningen får flytande bas på Emsalö
Sjöbevakningen planerar en ny flytande bas på Emsalö. Byggnaden kan stå färdig redan inom några år, säger stationschef Lars Blomqvist.
BORGÅ Basen ska byggas på pontoner och bli ungefär lika stor som ett enfamiljshus. Helsingin Sanomat var först ut med nyheten.
Det exakta läget för byggnaden är ännu inte bestämt eftersom projektet är så nytt. Stationschef Lars Blomqvist beskriver en flytande station som ett praktiskt och ekonomiskt alternativ.
– En av fördelarna är att en flytande station går att flytta snabbt, säger han till tidningen Östnyland.
- Sjöbevakningen som är stationerad på Glosholm söder om Pellinge i Borgå skärgård ska ersättas med en flytande enhet i Emsalö.
- Finska vikens sjöbevakningssektion hör till gränsbevakningsväsendet som är underställt inrikesministeriet. Sektionen är den ena av två sjöbevakningssektioner vid sidan av Västra Finlands sjöbevakningssektion.
- Till sjöbevakarnas uppgifter hör bland annat sjöräddning till havs och gränsbevakningsuppgifter.
- Källa: gränsbevakningen
Han ser möjligheten att flytta på stationen som en resurs inför framtiden. Om tio, tjugo år kan behoven se annorlunda ut än i nuläget. Dessutom är en mobil station ett ekologiskt alternativ: när den transporteras i väg lämnar den inga spår efter sig.
– Målsättningen är att ingenting ska ligga kvar och skräpa efter att stationen flyttats.
Den nya stationen kommer att ersätta den nuvarande på Glosholm. Sjöbevakningen har hållit tät kontakt med staden och diskuterat möjliga tomter i närheten av Emsalö. Förutom en plats i havet behövs markyta för containrar och släpvagnar.
Lars Blomqvist ser många fördelar med Emsalö. En station som är belägen på en holme blir dyrare än en på fastlandet – transport, bygge, bränsleförsörjning och avfallshantering blir betydligt lättare och billigare att sköta när det går att nå platsen med bil. Emsalö motsvarar enligt Lars Blomqvist också bättre de verkliga behoven än den nuvarande stationen.
– Emsalö är en central punkt när man beaktar våra uppgifter, trots att Glosholm ligger mer centralt när man beaktar hela bevakningsområdet.
Plats för vila och paus
Nu utreds olika alternativ. Vem som planerar basen och exakt var den ska ligga är centrala frågor. Samarbetet med staden är tätt och olika förslag på möjliga tomter utreds, men enligt Blomqvist är det heller inte uteslutet att hyra en privatägd tomt.
Stationen kommer att vara en bas snarare än ett ställe det bevakas från. Lars Blomqvist berättar att sjöbevakarna jobbar i liknande cykler som besättningen på ett fartyg – en vecka jobb, en vecka ledigt. Stationen är stället där bevakarna kan vila och äta under de långa arbetspassen.