De kör bil i fyra generationer
BORGÅ. – Nu för tiden kör bilen som av sig själv, säger Kauko Hällfors, 88. Victoria Eklund, 70 år yngre, har nyss tagit körkort.
Han är 88, hon 18. Ändå har både Kauko Hällfors och Victoria Eklund nu körkort, likaså de två generationers representanter som skiljer dem åt i familjeledet.
När Kauko Hällfors skulle ta körkort sade läraren att han kunde strunta i den praktiska delen eftersom han redan kunde köra, och lite teori var det enda som behövdes för att få körkort.
Det var strax efter finska vinterkriget. Det exakta årtalet minna han inte, men egentligen hade han kört bil redan länge trots att han officiellt bara hade tillstånd att köra traktor.
– Vi köpte strömming i Tolkis och lastade åttio tunga lådor på bilen och körde dem hela vägen till Kervo.
Så var det på den tiden, men Kauko Hällfors säger att han ändå hade tur som inte åkte fast. Då var det roligt och nytt att köra, nu är det en nödvändighet.
Kortet ger frihet
Victoria Eklund fyllde arton i oktober, och bara några månader senare körde hon bil. Det var en självklarhet att ta körkort, och de flesta i bekantskapskretsen börjar i bilskolan så att de kan sätta sig bakom ratten genast då de blir myndiga.
– Jag bor på Kråkö och bussarna går inte så ofta, då är det bra att ha bil så man kan röra sig hur man vill, säger Victoria Eklund som också köpte sin egen bil genast när hon fått kortet.
Nu för tiden går det inte att hoppa över körlektionerna, och Victoria Eklund fick gå nästan alla lektioner trots att mopedbilen gjort körandet bekant och lätt för henne.
– Det är bra att man måste gå alla lektioner, annars vet man ju inte sorters förare vi skulle ha i trafiken.
Ingen automatik
På 40-talet ägde ännu inte många en bil, men de blev snart vanligare. Vägarna var gropiga och sandbelagda, och automatiken i dagens bilar existerade ännu inte.
– I dag är det mycket lättare att köra. Styret var ett annat än nu så man var tvungen att svänga något alldeles rysligt för att få bilen att vända.
Kauko Hällfors berättar om hur han kunde ta båten från Kråkö till staden och om bussarna som småningom började gå, men bara en gång om dagen.
Att ta sig fram krävde en annan sorts planering och tålamod än i dag.
Måste veta när man ska sluta
Kauko Hällfors planerar att köra bil i två år till och sedan sluta. Nu kör han främst inom Borgå och till sommarstugan, på vägar som inte är så vilt trafikerade.
– Korsningarna är så konstiga nu för tiden och trafiken är livlig, förr var bilarna mycket färre.
I sista hand bestämmer läkaren om en äldre person ska behålla sitt körkort eller inte, och det är individuellt huruvida en äldre person får tillstånd eller inte, men Kauko hällfors har redan bestämt sig.
– Jag blir för gammal för nutidens trafik, man måste veta när man ska sluta.