Färska ägg levereras med eggspress
Fyra flak ägg, sju flak ägg, fem flak ägg och en fårbog. När man köper direkt av producenten vet vad man köper – till exempel ägg från eggspressen.
Så snart den stora skåpbilen stannat på parkeringsplatsen kommer de första kunderna. De kommer i en strid ström ända från början fastän Mikko Välttilä och hans Munaeggspress ligger lite före i tidtabellen.
Skåpbilen är lastad med ägg från golv till tak och så snart Välttilä fått ner lastbryggan börjar kommersen. Kunderna har beställt äggen på förhand via nätet. Äggbilen går enligt en fast tidtabell och kunderna hämtar och betalar äggen kontant på hållplatsen.
– Jag köper gärna närproducerad mat så att jag vet varifrån den kommer, säger Kirsi Mäki när hon bär fem flak ägg mot sin bil.
Det är första gången hon beställt ägg är via äggbilen och hon tycker att idén att köra ut ägg direkt från gården är briljant.
Äggbilen är en framgångssaga.
– Folk är helt klart intresserade av ett sådant här sätt att köpa ägg. De får färska ägg direkt från producenten och för oss är det direktförsäljning, utan mellanhänder, säger Välttilä.
Det ökade intresset för direktförsäljning och närproducerat i kombination med social media är hemligheten bakom succén. Välttilä tillbringar ofta flera timmar per dag vid datorn - det är där beställningarna finns och det är där han kommunicerar med sina kunder.
– Det här är närproducerad mat med en twist av social media.
Kontant
Äggbilens tidtabell är tajt och det finns inte mycket tid för småprat under stoppen. Det är också därför som Välttilä inte tar betalkort, det är kontanter som gäller.
Bland kunderna finns många som beställt ägg tidigare. De kommer igen, äggen är helt enkelt goda. Och så är det praktiskt med en större leverans på en gång.
Gitta Backman kommer efter sina ägg. Hon har också beställd både kött och en lammfäll för barnbarnen till pulkan. I famnen har hon tomma äggkartonger som hon ger tillbaka till Välttilä.
– Jag återvinner där det går och de här kan man använda igen, säger hon.
Välttilä tackar och tar emot. Flera av kunderna hör sig för om det finns små ägg att få. Det är ägg från unghöns, och många gillar smaken. De små ägg som Välttilä packat med går snabbt åt.
– Butikerna vill inte ha de små äggen, så det här är ett sätt att få dem i omlopp. Annat är det i Mellaneuropa, där säljs små ägg i butiken och man får till och med högre kilopris för dem, säger Välttilä.
Trots att bilen lastas enligt beställningar brukar det finnas plats för några extra flak ägg. Mirtta Porkka hann inte lämna in sin beställning i tid, men kommer i alla fall för att höra sig för om det finns ägg att få. Det finns det.
– Det här är riktigt goda ägg. Till nästa gång ser jag till att beställa, säger hon.
Fria hönor
På Vaahteramäki gård i Somero som Mikko och hans fru Johanna Välttilä driver finns 8 500 hönor. Välttiläs var de första i Finland som började med hönor som går ute året om, Free Range.
– Hönsen är inne på nätterna, men på dagarna kan de gå ut när de vill.
Sedan 2012 har det varit möjligt att ha hönor som går ute i Finland. Det var enligt Välttilä ingen som tänkte på att man skulle kunna ha det innan.
– Tanken var först att vi skulle satsa på ekologisk hönshållning, men för utehönor krävs precis samma investering. Vi gick in för det här, och det är verkligen min grej, säger Mikko Välttilä
– Hönsen mår ännu bättre när de kan gå ut året om.
Kunderna uppskattar både produkterna och konceptet. Lite kritik har Mikko Välttilä ändå stött på från de stora butikerna, men den avfärdar han med en axelryckning.
– Det går bra för oss, men det drabbar inte de stora butikerna. Den mängd ägg vi säljer är som en droppe i havet för dem, säger han.
Paret Välttilä har ett eget produktnamn. Meningen är att deras produkter så småningom ska finnas allmänt till salu i matbutikerna också.
Direktförsäljning
Paret Välttilä har sålt sina produkter direkt från gården redan tidigare och för ett år sedan började Mikko Välttilä fundera på hur man skulle få ut äggen och de andra produkterna på en bredare marknad.
– Jag var mycket intresserad av direktförsäljning, men visste inte hur jag skulle göra. Jag frågade på Facebook och fick en massa förslag. Ett av förslagen var en bil som kör omkring och lite i stil med glassbilen signalerar när den kommer så att folk kan komma och köpa ägg.
Någon äggtrudelutt blev det ändå inte, men idén sådde ett frö. I våras tog en bekant i Askola kontakt och ville köpa ägg. Han erbjöd sig att komma efter äggen och hörde sig för om han samtidigt kunde köpa ägg till sina bekanta också. När han fick klartecken och började marknadsföra äggen hos vännerna sålde han 110 kilo på ett par dagar.
– Då sade jag att jag hämtar äggen år honom och under färden föddes tanken på äggbilen. På den resan kom jag också på namnet Eggspress.
På den vägen är det. I dag kör Mikko Välttilä elva olika rutter med ett hundratal hållplatser.
Byråkratiskt
Direktförsäljning är i ropet och Mikko Välttiläs idé lockar också andra att prova ett nytt koncept.
Sedan en månad kör Heikki Penttilä som har en gård i Pälkäne i Tavastehus rutterna tillsammans med Välttilä. Hans gård Pottufarmi har specialiserat sig på potatis och produkter av potatis. Penttilä säljer potatisrieska, köttprodukter men också färdig mat på direktförsäljning enligt samma princip som Välttilä – genom förhandsbeställning.
– Det här är ett sätt att se om man vill ha våra produkter här i söder, säger han.
Något liknande som äggbilen fanns inte förr och det har lett till vissa byråkratiska problem. När försäljningen överskred gränsen för vad direktförsäljning från en gård antas utgöra uppstod problem med att definiera verksamheten.
– Först försökte myndigheterna göra oss till torgförsäljare, men det är vi inte eftersom vi levererar förhandsbeställda produkter. Det löste sig, nu har vi en försäljningslokal på gården och kör ut produkterna från den, säger Välttilä.
Äggbilen går i området mellan Ekenäs, Björneborg, Tammerfors och Lahtis. Mera information om rutterna och tidtabellerna finns på Facebook.