Metallfirma tog klivet upp i lyxklassen
Båtbyggarföretaget Brizo Yachts i Borgå har tillverkat fyra lyxiga aluminiumbåtar sedan starten för tre år sedan, och har beställningar inne på tre till. En specialutrustad tiometersfarkost såldes till en ivrig fritidsfiskare i Sibirien.
BORGÅ Metallföretaget Magnusson & Stoor har lång erfarenhet av båtbyggarbranschen. Borgåfirman har byggt arbetsbåtar i aluminium i trettio års tid, men under andra varumärken än det egna. För drygt tre år sedan gjorde man en helomvändning och började tillverka högklassiga aluminiumbåtar under egna märket Brizo Yachts.
– Vi satsar på större och lyxigare aluminiumbåtar med skrov som är 10 meter eller längre, säger vd Johnny Stoor.
Aluminiumbåtarna kommer i lyxförpackning och prislappen börjar med siffror från 350 000 euro uppåt. Stoor hymlar inte med att det här är båtar för dem som vill satsa stort och ha någonting utöver det vanliga att åka omkring med, i skärgården och ute till havs.
– Våra kunder är sådana som vill ha någonting personligt, någonting som inte grannen har.
Konceptet är enkelt. Brizo-båtarna kommer i några standardmodeller där skrov och hytt har givet utseende, allt annat får kunden välja själv om hen så vill.
– Inredning, färgsättning och layouten inne i båten formas enligt kundens önskemål. Allting går att ändra på och skräddarsy enligt beställarens behov. Idén kommer från lyxbåtsmarknaden.
Lokal design
Det är Stoor som huvudsakligen står för båtarnas formgivning, i samarbete med lokala båtdesignern Karl-Johan Stråhlmann. Merallkunnandet finns i Borgå. Att foga ihop de jättelika aluminiumskroven med hundratals svetsfogar är handarbete till 100 procent.
– Allting görs här hos oss. Inredning, teknik, motorer och andra komponenter köper vi av inhemska producenter och installerar. Brizo-båtarna är inhemska så när som på vissa beståndsdelar.
Tre fyra karlar är hela tiden fullt sysselsatta med båtbyggandet, på slutrakan är arbetsstyrkan betydligt större. Då det är riktigt bråttom brukar också Johnny Stoor hoppa in och hjälpa till där det behövs. Idealtakten är att 2–3 båtar om året rullar ut ur hallen i Östermalm.
De fyra båtarna som hittills tillverkats under varumärket Brizo Yachts är alla olika. I och med att det inte behövs några gjutformar, jämfört med då man tillverkar glasfiberbåtar, är det rätt så enkelt att ändra på skrovets konstruktioner. Det går att bygga till eller skala av enligt hur kunden vill ha det.
- 2012 fanns det 15 företag i båtbyggarbranschen registrerade i Borgå.
- 10 personer sysselsattes inom branschen.
-
Omsättningen var 2,521 miljoner euro. -
Källa: Statistikcentralen
Sibirisk fiskarbåt
– Senaste båten vi levererade åkte till en hobbyfiskare i Sibirien. Han ville bland annat ha en inbyggd spölåda på däck och vi gjorde också om en av bänkarna till fisksump. Den båten var fullproppad med all slags utrustning man kan tänka sig.
Femtonmetersfarkosten, som just nu är under arbete, kommer att ha Svarta havet som sitt hemmavatten. Men det kommer att ta tid, än så länge är den blivande lyxbåten endast ett tomt metallskal. Utöver stomme, inredning och teknisk utrustning enligt köparens önskemål, förses den också med ett elektroniskt styrsystem som fungerar med joysticks.
– Båten utrustas med två 900 hästkrafters Volvo Penta vattenjetmotorer. Då ligger topphastigheten på cirka 40 knop.
Nischat kunnande
Brizo Yachts är rätt så ensamma i sitt segment på båtmarknaden. Det finns konkurrenter i samma storleksklass, men de återfinns på glasfibersidan och då handlar det i regel om serieproduktion.
Två tre års arbete ligger till grund för företagets position i dag. Det är nu som Johnny Stoor och hans gäng börjar märka frukterna av allt de lagt ner i tid, pengar och arbete. Köpare finns, men de står inte direkt i kö.
– Det ekonomiska läget märks, men vi försöker komma åt kundgrupper som kanske inte påverkas så mycket av konjunktursvängningar.
För ett par veckor sedan deltog Brizo Yachts till exempel i båtmässan i Monaco i syfte att knyta "rätt sorts" kontakter. Båtarna har också visats upp på mässor i Ryssland där firman har en återförsäljare.
Annonserar gör man sparsamt, närmast i branschtidningar, och det mera utomlands än hemma. Synligheten är bra ute i världen, men förvisso också på hemmaplan. Johnny Stoor kör själv omkring med företagets demonstrationsbåt: "Visst väcker den uppmärksamhet."