Marknadsföring lönar sig
BORGÅ. Pojken Mio är huvudperson också i Borgå stads nyaste reklamfilm, men nu besöker han bland annat Sköldvikområdet och visar också på stadens många möjligheter till fritidssysselsättningar.
Stadens första reklamfilm publicerades för två år sedan. Drömmarnas hemstad var en film på en och en halv minut där pojken Mio rörde sig främst i Gamla stan och litet i skärgården. Det var dimmigt och trolskt, sommar och sol, såpbubblor och strandbodar och en del Borgåbor tyckte att bilden av staden inte riktigt var med sanningen överensstämmande.
Men filmen fick mycket beröm. Den belönades som den film som gav det starkaste intrycket av alla Finnkinos reklamfilmer under året. Också tittarna var nöjda och berättade att filmen hade dröjt kvar i minnet länge.
– Staden har haft stor nytta av filmen, säger Sari Myllynen, stadens turism- och marknadsföringschef. Vi har fått massor av positiv feedback.
– Filmen har funnits tillgänglig via nätet och en kortare version på bara en halv minut har använts i sammanhang där stadsdirektören till exempel har hållit presentationer både för gäster i staden och inför andra forum runtom i landet.
I somras fick Borgåborna svara på en förfrågan om vilka platser och vilka aktiviteter i staden som kunde locka nya invånare.
– Svaren på den förfrågan har delvis använts i den nya reklamfilmen som kommer att ha premiär i november, säger Myllynen. Där kommer Mio att röra sig bland annat på Sköldvikområdet. Invånarnas stolthet över de goda möjligheterna i Borgå till friluftsaktiviteter och till att utöva olika slag av sportgrenar kommer också med i filmen.
Riktad marknadsföring
Liksom den första Borgåfilmen kommer också den andra filmen att visas på reklamplats i biograferna.
Den första filmen kostade 26 000 euro att producera medan spridningen till biograferna kostade knappt 14 000 euro. Då fick staden samtidigt en garanti på att filmen sågs av minst 100 000 biografbesökare.
– Den nya filmen kostar oss ungefär 30 000 euro, säger Myllynen. Vi har ännu inte ingått avtal om spridningen.
Målgruppen för den första filmen var delad, den riktade sig både till turister och till eventuella nyinflyttare.
Den andra filmen har ett mer uttalat mål att direkt locka nya invånare till staden.
Stadsmarknadsföring är inte längre någon direkt nyhet och reklamfilmer för städer och områden är inte heller ovanligt.
– Just nu är det också aktuellt med en svit av reklamfilmer för hela Nyland, eller för Helsingfors med omnejd, berättar Myllynen. Där visar man fram vad landskapet kan erbjuda inom fem olika områden. Borgå är starkt med i avsnittet som handlar om matkultur och gourmetrestauranger.
– En reklamfilm som visas på biografer når sin publik på ett annat sätt än till exempel en tevereklam. På bio sitter man inte och tittar på sin telefon eller sin Ipad, man koncentrerar sig på det som händer på duken framför en.
Befolkningsökning
Stadsmarknadsföringens främsta mål är att locka nya invånare till Borgå.
– Främst barnfamiljer, det ingår i stadens strategi, säger Myllynen.
När staden körde sin reklamkampanj för ett år sedan där huvudvinsten var en vecka i Borgå var det inte bara barnfamiljer som deltog i tävlingen.
– Vi var riktigt förvånade över hur lockande Borgå tycks vara för många olika grupper, säger Myllynen. Bland dem som deltog i tävlingen fanns också unga par, seniorer och singlar.
Under de två senaste åren har befolkningsökningen tagit mer fart igen i Borgå. Medan den årliga ökningen från 2010 till 2011 låg under hundra invånare kom man under 2013 upp till en ökning på drygt 400 invånare.
Enligt Statistikcentralens förhandsuppgifter har invånartalet i Borgå ökat från januari till och med juli i år med 267 invånare.
– Borgå kan ta emot ännu fler nya invånare, säger Myllynen. Stadsmarknadsföring ger inte snabba resultat. Processen när man bestämmer sig för att flytta med hela familjen tar sin tid, den är en summa av många olika faktorer som inbegriper arbetsplatser och bostad.
Fungerande vardag
– Alla städer har sina fördelar och nackdelar och det är ändå helheten som avgör, att vardagen fungerar, att man har en arbetsplats och att man har ett nätverk. Många flyttar tillbaka till Borgå. De har kanske studerat och bildat familj på annan ort, men flyttar sedan tillbaka för att släkten och vännerna bor här.
Om knappt två veckor, den 22 september, ordnas igen en info om stadens lediga tomter på Konstfabriken. De flesta tomterna som bjuds ut finns i Majberget och Äppelgården. Nya objekt är nio tomter i Hindhår, tre tomter som säljs enligt anbud och sex med fast pris.
Sari Myllynen tycker att man på många sätt märker att Borgåborna är intresserade av sin stad, har åsikter och inte tvekar att föra fram sina åsikter.
– Det visar att det här är en stad där man bryr sig om varandra, säger Myllynen. Vi fick en väldigt stor respons när vi efterlyste hemstickade strumpor åt våra turistbloggare som kommer till Borgå i dag. Borgåborna vill ge stadens besökare ett gott välkomnande.
Stadens historik
Det senaste året har staden också önskat sina nyinflyttade invånare välkomna med ett brev. Ur brevet framgår bland annat att alla nya familjer som stadens gåva får den fullständiga utgåvan av Borgå stads historia, på svenska eller på finska.
Böckerna finns hos Kompassen.
– Sedan den 24 oktober i fjol har vi delat ut historiken till 109 kunder, berättar kundservicechef Marjut Björklund. Historiken består av fem böcker, så om besökarna ringer på förhand påpekar vi att det blir en tung börda, i två kassar.
– Vi delar också ut stadens strategi och en nyckelring som flyter. Vi har fått bra feedback på vårt välkomstpaket. En annan positiv följd av besöken är att de nya invånarna lär sig var vi finns och att vi kan hjälpa till på många olika sätt. Vi har också frågat alla nya invånare om varför de har flyttat till Borgå och av dem som har velat svara har vi fått en riktigt bra lista som det säkert lönar sig att bekanta sig närmare med.
Kompassen bokför de inflyttades tidigare bosättningsorter. På listan finns Vanda, Jyväskylä, Vanda, Florida, Raseborg, Rovaniemi, Imatra, Mäntsälä, Lovisa, Åbo, Askola, Kittilä, Sverige, Kotka, Villmanstrand, Lahtis, Uleåborg, Lappträsk, Mariehamn, Kuopio...