Feltänkt kampanjmaterial får kritik
BORGÅ. En kampanj som vill få ungdomar att välja yrken över könsgränserna väcker känslor. Kampanjmaterialet upplevs som fördomsfullt och opassande.
Maj Lahtinen-Karlsson som är elevhandledare vid Strömborgska skolan reagerar starkt på det material som skickats till skolan. Affischen med sloganen "Välj yrke med knoppen, inte med kroppen" och en bild på en ung kvinna som pekar på sitt huvud samtidigt som hon håller handen över munnen på ett manshuvud som tittar upp från hennes gren.
– Först tänkte jag att vad menar de?
Både elever och lärare vid skolan reagerade på affischen, dels för att den upplevdes som nedvärderande och dels för att man anspelar på kön i stället för könsroller.
– Man tror kanske att elever i högstadieålder tycker att det här är roligt men det tycker inte mina elever i varje fall.
Det är en kampanj inom Arbets- och näringsministeriets som delvis finansieras av Europeiska unionen. Materialet består av affischer, en webbsida och videosnuttar som eleverna själva får göra enligt en förbestämd mall. Lahtinen-Karlsson menar att hon inte kan presentera kampanjen för sina elever i sin nuvarande form.
– Jag tror inte att jag för den vidare, inte med det här materialet i alla fall. Det känns inte riktigt okej att sätta upp den här affischen. Det är inte sakligt, fast jag förstår idén.
Jämställdhetsexpert sätter tummen ned
Genusforskaren Charlotte Vainio reagerar starkt när hon får se affischen.
– Herregud! Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det är väldigt, väldigt märkligt.
Det handlar inte om vad man har mellan benen utan om könsroller säger Vainio, när hon återhämtat sig från den första blicken på affischen.
– Utgångspunkten i bilden blir fel. Jag tror att de tänkt att de valt ett ungdomligt bildspråk, säger Vainio.
Problemet är att budskapet, att man inte borde välja yrke utifrån stereotypier om vad som är manligt eller kvinnligt, är viktigt menar Vainio.
– Budskapet dränks och det är synd.
Om hon fick välja skulle hon till att börja med att göra om affischen.
– Man behöver inte ha ett huvud mellan benen över huvud taget, det kunde ju vara en bra start.
Arbets- och näringsministeriet kallar kampanjen "underhållande, humoristisk och fräsig".
Fördomar också på webbsidan
När hon bekantar sig med kampanjens webbsida alapäällä.fi reagerar hon på att också den verkar främja de fördomar som hon menar borde angripas. Bland annat finns ett webbtest där man ska testa hur fördomsfull man är.
Den första frågan lyder "När jag ser en kvinnlig elmontör tänker jag:" och alternativen är "I det huset lyser nog inga lampor", "Jag har då inte sett en kvinna i ett sådant jobb förut" och "Med kvinnors noggrannhet blir också sådana jobb gjorda".
Hur man än väljer kommer man att välja en fördom. Att sådant går igenom utan större protester tror Vainio att har att göra med våra tankemönster.
– Vi är socialt tränade att tänka i vissa banor. Vi borde angripa fördomarna, det handlar om att förändra strukturer, säger Vainio.