Varuboden-Osla tillbakavisar kritik
BORGÅ. Det var dags att säga nej, svarar Varuboden-Oslas vd om beslutet att skrota planerna på ett parkeringshus. Sokos omställning fortsätter, nu söker man ny varuhuschef.
Kritiken mot Varuboden-Oslas förfarande i Borgå tillbakavisas av verkställande direktör Hannu Krook.
– Vi har hållit våra överenskommelser, men någonstans kommer gränsen emot, säger Krook.
Enligt Krooks resonemang kom gränsen emot i de ekonomiska utsikterna för parkeringshuset.
– Om vi gör en 30 miljoners investering så måste det ge avkastning. Vi kan inte låta ett parkeringsbolag stå gratis på vår tomt, det är klart.
Hannu Krook säger att han förstår hur staden resonerar. Staden tittar på byggrätter, kvadratmetrar och priset.
– Vi har haft en bra och saklig process med staden.
Fullmäktigemedlem Bernhard Edgrens (Sfp) krav att styrelsen för handelslaget bör avgå efter beslutet att inte bygga parkeringshuset förstår Krook inte.
– Jag kommenterar överhuvudtaget inte diskussioner vi för på våra interna möten. Det är inte via media vi ska göra besluten.
Tiden inne att säga nej
Varuboden-Osla hade räknat med att hela byggprojektet, renoveringen av Lundi och parkeringshuset, skulle ha blivit att kosta 30 miljoner.
– Renoveringen av Sokos varuhus kostade 17 miljoner, så det är tråkigt om Borgåborna trots det tycker att vi inte investerar i staden, säger Krook.
Varuboden-Oslas vd säger att det finns missnöje på flera verksamhetsorter, men att han måste se på helheten.
– Jag ansvarar för 60 000 ägarkunder och måste se till att pengarna används bra.
Att de ursprungliga planerna för investeringar i Borgå skulle ha varit för storslagna vill han inte helt skriva under.
– Alla planer är barn av sin tid. De första kontrakten skrevs under redan 2009, mycket har förändrats efter det. Och det är ju alltid lätt att efteråt komma med kritik konstaterar Krook.
– Det kommer en tid då någon måste våga säga att det blir för dyrt, att det är oekonomiskt.
Dålig service
Kritiken efter att det renoverade Lundi öppnades har inte varit nådig. Borgåborna är vana med god service och nu har man tyckt att den försvann. Elva personer blev uppsagda efter de senaste samarbetsförhandlingarna och många av de anställda går på kortare arbetstid, och det syns.
– Kunderna framför ofta kritik och det händer att de lämnar sina varor nånstans och går ut, de orkar inte vänta på betjäning, säger en anställd som Bbl talat med.
Ny varuhuschef
Hannu Krook är väl medveten om kritiken mot servicen och härom dagen kom meddelandet att man söker ny varuhuschef. Avsikten är att den nya chefen ska få upp försäljningen med nuvarande personalstyrka, säger Krook som jämför antalet anställda med andra varuhus. Efter saneringarna är man i bättre balans i Borgå, som har haft större personal än andra jämförbara varuhus, anser vd.
– Vår nuvarande varuhuschef har gjort ett gott jobb under en svår tid. Men nu söker vi en ny person som kan sätta i en större växel. Vi måste få bättre kundservice, säger Krook och jämför med ett hockeylag.
– Coachen byts ut, inte hela laget om man vill ha en förändring. Vi behöver ny energi inför julförsäljningen.
Enhetschef Ilkka Rissanen kommer att fungera som tf. varuhuschef tills handelslaget valt en ny chef.