Svenskspråkiga pedagoger är eftersökta
Barnträdgårdslärarutbildningen i Helsingfors har fallit väl ut. Modellen kunde byggas ut och tillämpas på blivande klasslärare.
BORGÅ Jan-Erik Mansikka säger att det finns två slags människor. De som har ett klart mål och de som råkar befinna sig på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Han räknar sig till de senare.
Han var anställd på Helsingfors universitet när det fattades beslut om ett samarbete med Åbo Akademi om svensk barnträdgårdslärarutbildning i Helsingfors. Han fick en tjänst i anslutning till det utvecklingsarbete som ledde till att universitet och akademin kunde började utbilda hösten 2011. Modellen har visat sig fungera och den har svarat på omgivningens behov.
– Genomströmningen är god och vi har fått bra feedback från kommuner och daghem. Våra studerande handplockas till jobb redan innan de har fått ut sina papper. En annan stor fördel är att de inte behöver ta emot första bästa jobb utan kan välja.
Motsvarande efterfrågan finns på klasslärare och planen var att samma modell skulle utgöra grunden för klasslärarutbildningen, men påbyggd så att kraven på en magisterexamen fylls. Åbo Akademi drog sig ur samarbetet och läget i dag är att två klasslärarutbildningar börjar i Helsingfors hösten 2016, en i universitets regi och en i akademins.
Jan-Erik Mansikka räknar med att två utbildningar är en temporär lösning. Han tror inte att den nya utbildningen kommer att få svårt att rekrytera personal som utbildar de blivande lärarna. Universitet har ett välfungerande samarbete med nordiska universitet och Finlands rykte som ett Pisaland av rang lockar utbildare till sig.
Skoltillvändhet
Som far till fyra barn har Jan-Erik Mansikka närkontakt med skolundervisningen i Borgå.
– Borgå har duktiga och behöriga lärare. Stadens bekymmer är fastigheterna. Alltför många barn går i skola i baracker.
Ett allmänt fenomen, som i viss mån också kännetecknar Borgå, är pojkarnas skoltillvändhet. I en storstad som Helsingfors är det inget konstigt med en pojke som gillar att läsa, medan man på annat håll anser att det är på sin plats att flickor är duktiga i skolan, medan pojkar starkare ska ledas in en värld där de ska vara "pojkar".
– Det är den rådande kulturen och den är svår att påverka. Kulturen avspeglar ju också föräldrarnas värderingar.
Identitet
Jan-Erik och hans hustru har sina rötter på annat håll.
– Det har varit spännande att se att barnens Borgåidentitet växa sig betydligt starkare än vår. Men vi är väldigt väl hemmastadda i Borgå och har gjort reklam för Borgå som bostadsort.
Familjen uppskattar speciellt det mångsidiga utbudet av verksamhet som riktar sig till barn. Ett annat glädjeämne är det livliga kulturlivet i Borgå.
Jan-Erik Mansikka firar sin bemärkelsedag med en fest för vänner och bekanta på kulturhuset Grand.
Profil
Jan-Erik Mansikka
Fyller 50 år den 14 november.
Född i Helsingfors.
Flyttade med familjen till Borgå 2003.
Pedagogie doktor, disputerade 2007.
Universitetslektor vid Helsingfors universitet.
Också känd som pianist.