Mannen väljer smycken på känsla
Män som använder smycken brukar hitta sin stil och vara den trogen. Det blir inte så mycket byta accessoarer enligt klädsel, så där som kan vara för kvinnor.
BORGÅ Tuomas Haapalainen, 24, använder sparsamt med smycken. Eller närmare bestämt bär han ett smycke, ett tandformat benhänge som han köpte på en semesterresa för många år sedan. Han knöt det runt halsen och där har halsbandet hängt sedan dess.
– Tja, i ärlighetens så använder jag det inte längre. Jag tvingades klippa av lädersnodden inför fotograferingen.
Haapalainen, med rötter i Uleåborg, erkänner att smycken intresserar honom: ”jag kunde vara bättre på dem”. Men än så länge har han till exempel bara tittat på klockor och funderar fortfarande på hurdan modell han vill ha.
– Finländska män i allmänhet är inte så villiga att använda smycken. Men om de använder smycken så väljer de gärna enkla smycken med rena linjer, säger Valtteri Honkapää på guldsmedsaffären Aurum.
Honkapää upplever att män ofta hittar sin smyckegrej och håller sig till den.
I synnerhet yngre män verkar inte koppla smycken till status – ”det där med vem som har den grövsta guldkedjan har fallit bort” – utan smycken är mera en känslogrej. Förstås, är man en välväxt karl så passar det inte med tunn halskedja.
Smyckepersonlighet
– Om man känner att smycket är ens eget, då SKA man använda det. Då motsvarar det ens personlighet.
Omtyckta bland de manliga kunderna är Rovaniemibaserade Marttiinis – javisst, samma som knivtillverkaren – smycken i stål. Det är rejält manliga, nästan massiva smycken, som är välgjorda med en vacker finish. Enligt Honkapää är det just den handgjorda, rejäla känslan som lockar.
– Det fina med stålet som material är att det inte är lika tungt som silver. Det betyder att man kan göra också stora smycken, till exempel manschettknappar, utan att de tynger ner för mycket.
– Yrkesmässigt tycker jag förstås att män borde använda mera smycken än de gör, säger Honkapää. I synnerhet trendiga smycken är mera de unga killarnas grej.
Naturen är det genomgående temat i Borgnäskonstnären Vike Schaffters smycken. Ofta har han ett djurtotem som grund för sina amuletter; det är till exempel vargen som i alert men försiktig och ormen som i budbärare mellan jorden och underjorden. Brons eller silver, det är bara att välja sin favorit och fästa hänget i en lädersnodd.
I lite liknande världar rör sig smyckena i Ilmatar. Tors hammare med vikingar och asagudar som inspiration är ett populärt val. Det är smeden Kimmo Tulimetsä i Åbo som smitt hängena i silver, guld och brons. Kedja eller lädersnodd, det är bara att välja hur man vill ha det. Granitmedaljonger signalerar också karlatag.
Etnisk inspiration
Den riktigt tuffa killen vågar sig också på mera exotiska hängen.
– Det finns män som vågar gå mot strömmen och välja smycken utöver det vanliga, säger Marjo Lehtosalo på Istra, Ilmatars österländska hälft.
Hon visar några verkligt snitsiga, etniskt inspirerade smycken, bland annat en ring i silver och turkos, formad som ett indianhuvud.
Cowboy- och indianinspiration hittar den smyckeglada mannen också i Destiny. Här finns det massor av tuffa, svarta läderarmband med olika metalldetaljer att välja på. Brett, smalt eller flera varv runt handleden, det är bara att välja. Det här är den ungdomliga killens val.
Unga killar är väl representerade också hos guldsmedsaffär Olle Andersson. Bland annat sportiga klockor med riktigt stora urtavlor och färggranna urarmband är populära. En intressant trend är att kvalitetsklockor allt oftare hittar unga köpare.
– Det är en klar trend att unga män investerar i värdefulla klockor, typ Tag Heuer eller Raymond Weil. Det är smidigare och tuffare att kolla tiden på armen i stället för att rota i fickan efter mobiltelefonen, säger Finn Andersson.
Många vill kanske inte bära smycken, däremot byter de gärna klocka och har olika för olika tillfällen menar Andersson.
Det har också Katja Karlsson på guldsmedsaffär Ossian Hopea märkt.
– Killar har olika sportklockor och gå bort-klockor. Klockorna är lite som väskor, de ska vara olika färg för olika tillfällen.