Gamla ämnen i ny tappning
SIBBO. Kreativiteten har flödat i femmornas och sexornas klassrum i Salpar skola under veckan som gått. I går kunde eleverna presentera sitt förslag till ett nytt schema.
Eleverna har inte valt att vända ut och in på tillvaron, fastän de, inspirerade av datatekniken, presenterar version 2.0 av skolan. De allra flesta ämnena finns kvar på schemat, kompletterade med några nya. Ett ämne som fått byta namn är religion. Det återfinns under rubriken livsåskådning och filosofi och rektor Kasper Nyberg räknar dessutom med att kunna inlemma en del i modersmålet, där en av flera nya underrubriker är vett och etikett.
När vi besökte skolan i måndags fick eleverna i uppdrag att fundera på vilka ämnen som är viktiga i framtiden, och vad man borde lära sig inom ramarna för dem. Kasper Nyberg uppmanade sina adepter att tänka i nya banor, i stället för att välja den enkla lösningen och fortsätta i välinövade spår. Under veckan har eleverna jobbat med det nya schemat, antingen var för sig, eller i grupper.
Tre kategorier
Eleverna är fortfarande ute på rast på fredagsmorgonen, men Nyberg står på knä på golvet i klassen, böjd över lappar i gult, rosa och blått. På de gula lapparna finns traditionella ämnen som skolan lär ut. De rosa lapparna har reserverats för nya teoretiska ämnen, medan nya praktiska ämnen har listats på lapparna i blått.
Det är så här Nyberg vill att man går till väga också när den nya läroplanen ritas upp. Man måste börja från ett rent bord, och fastän många av de ämnen skolan lär ut redan i dag kommer att finnas kvar på det nya schemat närmar man sig dem ur andra synvinklar och ger dem delvis nya underrubriker.
– Speciellt lärare som jobbar med barn i er ålder ska tänka om, säger han till sin klass. Det värsta i mitt yrke och i många andra yrken i hela världen, är om man gör som man alltid har gjort. Då blir det stelt, tråkigt och ineffektivt.
Ganska bra redan
Christian Vallenius tycker att det roligaste nya ämnet som dykt upp på schemat är datorlära. Han vill lära sig mer om hur man använder datorn i största allmänhet och kompisarna håller med.
Huslig ekonomi är ett nytt ämne på femmornas och sexornas dagordning. I Salpar har man tänkt sig att de äldsta eleverna en gång i veckan kunde ägna två lektioner åt att laga den mat som serveras till lunch. Christian Vallenius tycker att det låter bra med lektioner i matlagning, fastän han inte lagar mat eller bakar så värst ofta hemma.
– Men alla ämnen på det nya schemat är ok, säger Christian, som tycker att det bästa skolan har att erbjuda i dag är gymnastik och bildkonst.
Ut i naturen
Scouting står skrivet på en av de blåa lapparna, men får slutligen flytta över på en gul och bli en del av undervisningen i biologi och geografi i stället. Erik Schroderus tycker att man kunde övernatta ute i skogen, lära sig olika färdigheter; allt medan man samtalar på ett främmande språk. Spanska och ryska har förekommit i diskussionerna under veckan, men Nyberg menar att elever i den här åldern trots allt får nöja sig med finska och engelska.
En lektion i scouting varje vecka är svår att genomföra på grund av tidsramen. Därför kunde man tänka sig att ägna scoutingen en hel dag med jämna mellanrum, just för att kunna gå ut i skogen eller syssla med någonting annat som kräver mera tid än de 45 minuter en normal lektion utgör.
Ett annat nytt ämne är företagsamhet. Eleverna vill lära sig tillverka saker, marknadsföra dem och sälja dem.
Lektioner i datorlära och huslig ekonomi vill eleverna gärna se på schemat. Däremot var det Nyberg som fick tala för att ämnen som historia och finska ska vara med.
Språkundervisningen ska i framtiden fokusera ännu mera på förmågan att kommunicera.
– Det är bra att kunna grammatik, men det är betydligt viktigare att kunna tala språket.
Mobbning
Eleverna har också fått svara på frågor om klassanda och vänskap. Bland annat ville Nyberg veta vem det är som bär ansvaret för en god klassanda. Är det föräldrarna, läraren, kompisarna eller den enskilda eleven? Många tyckte att det är allas uppgift, men Nyberg vill lyfta fram individens ansvar.
– Det borde födas en insikt hos eleven om att bemöta alla som man själv vill bli bemött.
Fastän skolan förändras kommer vissa saker att bestå. Som att det gäller nolltolerans mot mobbning.
Hur väl den nya versionen av skolan utfaller beror slutligen på relationen mellan lärare och elev. Rebecca Martin har ritat ett träd som enligt Nyberg på ett gott sätt beskriver hur det borde se ut. Varje elev är en rot, skolan är stammen och lärarens uppgift är att se till att vattnet och näringen sugs upp genom rotsystemet och leds rätt så att trädet växer och mår bra.
Kasper Nyberg är inte helt övertygad om att läraren är solen, men om han eller hon kan iklä sig rollen som trädgårdsmästare så har man i varje fall nått en bit på väg.