Ny tomt hägrar för Citymarket
BORGÅ. Nu ser det bra ut för Kesko. Förhandlingarna med staden har förts så långt att ett förslag till ny plats för Citymarket utformas. Beslut finns ännu inte.
Stadsplaneringschef Eero Löytönen och regiondirektör Timo Huurtola är nöjda åtminstone hittills.
Det har länge varit klart att Kesko behöver en ny plats för Citymarket, vars affärslokal i centrum i dag är gammaldags och opraktisk. Dessutom är bilplatserna på tok för få.
Timo Huurtola säger att västra åstranden är rätt plats för den nya affären.
– Det finns lika mycket Borgåbor på västra sidan om ån som på den östra, men Keskos roll på det västra området är väldigt blygsam. Det är främst här vi måste utvidga, förklarar han.
Man har efterlyst en tomt mellan motorvägen och Borgå å och nu håller den alltså på att hittas. Keskodirektören är tillsvidare förtegen och det är Eero Löytönen också, men stadsplaneringschefen avslöjar att man faktiskt nu utreder en viss, konkret plats just på detta område.
– Vi har jobbat flitigt och börjar se resultat.
Han vill ändå inte i detta skede tala om exakt var man tänkt sig att den nya affären ska placeras, det klarnar före sommaren. Han framhåller också att ett förslag givetvis är ett förslag, sedan kommer exempelvis den politiska behandlingen. Grannar hörs och så vidare.
– En stor utmaning är att få nya Citymarket att inte se ut som Citymarket, skrattar han.
Enligt Huurtola inleds byggandet så snabbt som möjligt, om och när alla lov är klara. Han påpekar ändå att ingenting är helt klart.
– Jag vill inte trissa upp förväntningarna om det sedan trots allt går så att vi inte får en tomt, säger han med fallet Kungsporten i gott minne.
Ingen lätt match
Borgå har inte varit den lättaste förhandlingspartnern under åren. I nyländskt perspektiv kanske den svåraste. Det medger Timo Huurtola, men påpekar att nya tjänstemän kommit med i bilden och för tillfället ser det hoppfullare ut än på länge.
Kesko har också planer på en mataffär i Gammelbacka, de avancerar i rask takt, och Östermalms supermarket ska bli dubbelt så stor som i dag. Bara staden kommit överens med Närings-, trafik- och miljöcentralen om detaljer kan byggandet börja. Här planeras en helt ny affär, den gamla rivs. Det finns också planer på en Rautia-affär vid Lovisavägen.
– Vi är redo att investera 100-150 miljoner euro i Borgå. Det innebär 100-150 nya, bestående jobb.
I framtiden koncentreras befolkningen till huvudstadsregionen, Åboregionen och Tammerforsregionen, säger Timo Huurtola, som talar om Bermudatriangeln.
Handeln kommer att behöva en massa nya kvadrater på grund av den stora befolkningsökningen. Han påpekar, att även om Östnyland befinner sig lite utanför den egentliga tillväxtregionen, behåller området sin position och den till och med stärks.
Kunder flyr fältet
Det stora problemet i Borgå är att så många åker till annan ort för att handla, också för att köpa matvaror.
– År 2011 var bortfallet av kunder så stort att den negativa prislappen var på cirka 20 miljoner euro, bara för livsmedlens del. De här pengarna borde ju stanna kvar på den egna orten. Staden behöver nya, attraktiva affärer.
Han jämför med Lojo i väst, som ligger lika nära huvudstadsregionen som Borgå. Där flyr kunderna inte hemstaden i samma utsträckning som i Borgå.
S-gruppen är i dagens läge klar marknadsledare inom detaljhandeln i Borgå. Keskos andel är cirka 25 procent, motsvarande procent för Lidl är omkring 11. Huurtola säger att det varit svårt att konkurrera just på grund av att etableringsproblemen.
På västra åstranden är Keskos position alltså speciellt svag, men framtiden ser hoppfull ut.
Kesko försöker skaka loss partihandelsprägeln.
– Vi vill betraktas som ett serviceföretag, förklarar Huurtola och tillägger att detta omfattar mycket mera än att sälja mjölk och kött.
Han påpekar att Kesko är ett börsbolag, verksamheten bör vara lönsam. Att man nu stänger sex Anttila-affärer beror på att lönsamheten haltat, av olika orsaker, bland annat på grund av den ökande näthandeln.
På frågan om vi nu kan glömma en Anttila-affär i centrum om Citymarket får ny plats, svarar han att ingen vet hur läget är om några år.
– Vi utvecklar också Anttilas koncept. Nuvarande Citymarket lämpar sig ändå också för annat än Anttila, exempelvis för en bra mataffär.
Det är inte Kesko som äger de nuvarande Citymarketfastigheten, utan Citycon. Huurtola hoppas att de stora affärsfastigheterna i centrum i något skede utvecklas så att man får till stånd ett fint handelskvarter. Alla möjligheter finns.
Glöm inte Kungsporten
I ett skede såg det ju ut att stormarknaderna kommer till Kungsporten, men en lagändring 2011 ändrade planerna totalt.
Timo Huurtola hoppas att Borgå ändå inte glömmer bort att utveckla detta område, där Kesko också har en hel del verksamhet tillsammans med många andra aktörer. Kesko handlar ju inte enbart om livsmedel utan bolaget står på flera ben. Ett ben som man ganska sällan tänker på är bil- och maskinhandeln, som i Borgå representeras av Laakkonen.
Han säger att det broprojekt, som kopplades samman med stormarknaderna och som senare lagts på is, borde förverkligas i rask takt även om det är ganska dyrt.
– Nu måste man skämtsamt sagt köra via Mäntsälä för att komma till Kungsporten. En bro till motorvägen via Ernestas skulle ge Kungsporten ny synlighet och tillgänglighet.
Han anser också att staden borde damma av planerna för en underjordisk parkering under torget och slopa tankarna på ett parkeringshus i centrum. Att offra en värdefull centrumtomt för bilar är kanske inte så vettigt.
– Visst sägs det att marken under torget är så lerig och besvärlig, men exempelvis i Åbo har man lyckats med motsvarande projekt.