• Första sidan
  • Prenumerera
  • Annonsera
  • Kundservice
  • Ta kontakt
  • e.ostnyland.fi
  • Kortet.fi
  • Jobba hos oss
Hem
  • Nyheter
  • Opinion
  • Kultur
  • Livsstil
  • Sport
  • Brott & Olyckor
  • Läsarmaterial
  • Goda nyheter
  • Nyheter
  • Opinion
  • Kultur
  • Livsstil
  • Sport
  • Brott & Olyckor
  • Läsarmaterial
  • Goda nyheter
    • Ledare
    • Insändare
    • Kolumn

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Jan-Erik Andelin
    Jan-Erik Andelin
    Sibbo skulle nu behöva en tydligare strategi om vad som är höna och vad som är ägg ifråga om tåg och tillväxt.

    Höna och ägg utmed spåret

    Foto: Flickr – Helen Penjam
    Publicerad: 15.01.2016 01.04

    Ämnesord

    • Östnyland
    • Sibbo
    • järnväg
    • HRT

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Just nu talar inte så mycket för det finländska tåget. Men Sibbo satsar på det.

    Det har talats om pendeltåg till Nickby ända sedan den dagliga persontrafiken på Kervo–Borgåbanan lades ner för 35 år sedan, med den sista, omoderna rälsbussen.

    Nu tar kommunstyrelsen i Sibbo (ÖN 14.1) tag i idén igen. Utgångsläget är, på gott och ont, nu ett annat än de tidigare gångerna.

    Sibbo är nu, sedan 2012, med i regiontrafiken HRT, som handlägger pendling och resande som en helhet av tåg, bussar, metro och spårvagn i sju kommuner i hela metropolområdet. Förr var önskan om ett Nickbytåg mera en sak mellan kommunen och VR.

    Å andra sidan är samhällssatsningar på järnväg inte särdeles troliga just nu, åtminstone inte under den mycket affärsorienterade trafikministern Anne Berner (C), som närmast vill se delar av tågtrafiken privatiserad först.

    Järnvägen är visserligen historiskt det blodomlopp kring vilket landet, och framför allt Storhelsingfors, vuxit fram. Men det finns också en hel del att göra.

    Tågtrafikens nyckeltal är i dag usla. Kauppalehti (13.1) visar att två tredjedelar av VR:s tågsäten runtom i landet rullar fram och tillbaka tomma – en kabinfaktor som till exempel inget trovärdigt flygbolag kunde leva på.

    Under dagens politiska stjärnor vore framtidsscenariot för Sibbo kommun i så fall att se vilka privata intressen och samhällsinnovatörer som skulle vara intresserade av att bygga en järnvägsdriven "tågstad" i det centrala Sibbo.

    Riksdagar och regeringar kommer och går, och landskapsplaner består. Säkert kommer staten att någon gång i framtiden åter investera i lokal samhällsteknik och infrastruktur, som järnväg, för att locka människor att flytta till ett Sibbo med smidiga tåg in mot metropolen.

    Vill det sig illa blir det möjligen höghastighetsbanor som den planerade Hepi in från Sankt Petersburg, som knappast gynnar östnyländska pendlare.

    Sibbo skulle nu behöva en tydligare strategi om vad som är höna och vad som är ägg ifråga om tåg och tillväxt. Dagens "bygger vi ut våra byar, så får vi kanske tåg", får hela pendeltåget att låta som ett självändamål.

    Läs också

    14.1.2016Sibbo jobbar vidare med tågförbindelsen

    5.1.2016 18.43 5.1.2016
    Jacobs korta liv gjorde skillnad
    Lokalt
    »Jacobs liv var inte meningslöst utan bidrog till två viktiga förändringar för prematurer och deras föräldrar.
    Helén Kurri
    27.1.2016 07.49 27.1.2016
    Blogg: Mat som farmor Saga gjorde den
    Lokalt
    » Fastlagsbullar och Runebergstårtor, den bästa bullsäsongen är på kommande!
    Micaela Röman
    11.12.2015 11.49 11.12.2015
    BLOGG: Bakom rubrikerna
    Lokalt
    » Det som landar i tidningen är sällan hela sanningen.
    15.1.2016 16.04 15.1.2016
    De filmade
    sekunderna av under
    Kultur
    »För filmaren och dykaren Teemu Liakka gällde det att vara på rätt plats i rätt tid – precis som med alla unika tagningar i naturfilmen Sagan om sjön.
    Petra Lind
    26.11.2015 15.04 26.11.2015
    Han ger barnen verktyg via teatern
    Kultur
    »Borgåbon Pentti Kinosmaa har under de senaste tio åren profilerat sig som en hängiven aktör inom teater och drama, med ständig fokus på barn och unga.
    Petra Lind
    8.12.2015 15.20 8.12.2015
    Irina Björklund lever i stunden
    Kultur
    » Le moment – On hetki heter sångaren, låtskrivaren och skådespelaren Irina Björklunds jultida kyrkokonsert. Så är hon också den som vill leva i stunden.
    Petra Lind
    Östnyland
    • Nyheter
    • Opinion
    • Kultur
    • Livsstil
    • Sport
    • Brott & Olyckor
    • Läsarmaterial
    • Goda nyheter
    ostnyland.fi

    Östnyland utkommer fem dagar i veckan

    Utgivare: KSF Media Ab

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Östnyland: Micaela Röman

    Borgå:
    Postadress: 
    Östnyland, PB 200, 06101 Borgå, Finland
    Besöksadress: Linnankoskigatan 28, 06100 Borgå
    Kundservice: 020 7569 650, måndag–fredag: kl. 8-16

    Lovisa:
    Postadress:
     PB 58, 07901 Lovisa, Finland
    Besöksadress: Sibeliusgatan 10, 07900 Lovisa
    Kundservice: 020 7569 650, måndag–fredag: kl. 8-16

    Redaktionen: 020 7569 622, redaktion@ostnyland.fi, fornamn.efternamn@ksfmedia.fi

    Fax  019 534 82 44

    Insändare:  debatt@ostnyland.fi