Sibbo jobbar vidare med tågförbindelsen
Det behövs absolut en tågförbindelse för persontrafik mellan Nickby och Kervo. Det tycker Sibbo kommunstyrelse som slog fast att man ska jobba vidare på saken.
SIBBO Invånarantalet i Nickby och Tallmo måste fördubblas, därefter är det möjligt att starta tågtrafiken mellan Kervo och Nickby. Kommunen går nu vidare med planerna efter att styrelsen träffades på tisdagen.
Helsingforsregionens trafik (HRT) gjorde i höstas en utredning om behovet av att utvidga tågtrafiken till Sibbo. I utredningen talar man om åren 2026 till 2040, och att trafiken skulle skötas av två tåg som trafikerar med tjugo minuters mellanrum. Investeringsbehovet skulle ligga på drygt 31 miljoner euro.
I utredningen skulle driftskostnaderna landa på 2,5 miljoner euro per år, något som skulle vara avsevärt dyrare än att sköta samma sträcka med buss, åtminstone i nuläget.
Det krävs också en tätare bebyggelse längs hela tågavsnittet mellan Kervo och Nickby för att persontrafiken ska bli lönsam, anser HRT.
För att få tillräckligt med nya invånare till området ska Sibbo granska markanvändningen i Tallmo och Nickby varje år. Sibbo kommunstyrelse slog fast att Sibbo "aktivt fortsätter att arbeta för att Kervo-Nickby-banan med snabbast möjliga tidtabell kan tas i bruk för persontrafik".
Pekka Söyrilä, tf. utvecklingsdirektör i Sibbo, säger att allt nu beror på hur kommunen lyckas locka invånare till områdena längs banan. I nuläget är Nickby ungefär halvvägs till målet på 20 000 invånare då projektet skulle bli lönsamt.
– Det borde alltså fördubblas. Tallmo är ett motsvarande område. Det är helt möjligt fram till 2026, förutsatt att vi får i gång planarbetet i tid. Sedan är det upp till marknaderna, att vi gör områdena lockande så att folk faktiskt flyttar dit.
Söyrilä anser att det finns många fördelar med tågtrafik, bland annat stigande tomtpriser och en mera lockande kommun.
– Det ger dragningskraft. Dessutom minskar det på personbilstrafiken.