Movember året runt

Vi har vänt ytterligare ett blad i kalendern och vaknar till november. Eller movember som månaden också kommer att kallas. Movember är en kampanj vars överbyggande mål är att få män att värna om sin fysiska och mentala hälsa, med fokus på prostata- och testikelcancer.

Gällande i folkmun är ju att män slarvar med att ta hand om sig själva, att män i det längsta drar ut på tiden innan de besöker en läkare för en kontroll. Vad som helst som får männen att sköta sin hälsa bättre är välkommet och så resonerade också australiensaren Tom Betts som grundade kampanjen år 2003. Som ett resultat av ett vad lovade Tom Betts att låta sin mustasch växa under en månads tid, vann han vadet lovade han donera pengarna till välgörande ändamål.

Betts vann vadet och tio år senare är över tjugo länder med i kampanjen, också Finland.

I dag går startskottet för Movember och män i vår omgivning, också de som till vardags brukar vara noggranna med sin kroppsbehåring i ansiktet, med att ta bort den, kanske nu blir skäggigare för var dag som går. Männen kan välja att låta mustaschen för sig själva, genom att bilda ett lag eller genom att gå med i ett lag som redan finns. Kändisar, artister, politiker och påverkare deltar och då månaden är slut kan man på Movembers webbplats kontrollera hur mycket pengar deltagarna i jippot har dragit in.

Pengarna går till välgörande ändamål, i Finland samarbetar man med Cancerstiftelsen i Finland. En undersökning som gjordes efter fjolårets kampanj visade att 67 procent av de som deltog i kampanjen hade rekommenderat ett läkarbesök för någon annan. 20 procent av de som besvarade enkäten hade själva besökt läkare under eller efter mustaschmånaden.

Också kvinnor får delta. Främst genom att stödja männen i deras odlingsförsök, men också genom att låta bli att raka sig själva. Håriga ben och hår under armarna tillåts kvinnor under Movember.

De sociala medierna kommer att fyllas av fotografier på mustascher och annan kroppsbehåring.

Och också av annat, som på något löst sätt kan förknippas med den ursprungliga idén.

Det här är ett sätt att få trafik till den egna sidan och till tidningens spalter kunde man under veckan läsa på Facebook som ett tips. Redan det ett steg bort från det goda ändamålet, målet här är att kunna få vinning också för den egna saken.

Om det i november är fokus på testiklarna så är oktober bröstets månad. För att lyfta kampanjen Rosa bandet fylls de sociala medierna, främst Facebook, under oktober av kryptiska meddelanden kvinnor skriver i sina uppdateringar. Ett år handlade det om ett skonummer, ett annat var det en färg och något år skulle väldigt många kvinnor åka till väldigt exotiska platser för flere månader. Extra viktigt i fråga om de kryptiska uppdateringarna är att man inte får avslöja för männen vad det hela handlar om.

Största delen av arbete som görs för välgörande ändamål är av godo och tanken är inte att skjuta ner Rosa bandet eller Movember. Men, det bästa sättet att stödja till exempel cancerorganisationer är att anmäla sig som regelbunden donator, oavsett mustasch, håriga ben eller kryptiska uppdateringar.