Efterdyningar av förskolestormen

Dela

Verktyg

Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

Jag vill berätta om den hårresande historia som hela det här förskolepilotprojektet varit. Jag själv är mamma till ett 2010 fött barn som skall börja förskolan på hösten. Lite av en slump tackade jag ja till att gå med i Styrelsen för Box barnträdgård för ett år sedan, för där skulle ju barnet både först gå i dagis och sedan i förskola. På den vägen är jag.
   För ganska exakt två veckor sedan fick jag och ett stort antal Sibbobor kaffet i vrångstrupen då vi kunde läsa i tidningarna att de privata förskolornas köpavtal skulle avslutas på sommaren.    Vi hade två veckor tid att agera för köpavtalen måste undertecknas den sista januari. Man kunde läsa om nåt slags pilotprojekt att ha förskola i skolan och om att det var i enlighet med den nya läroplanen. Beredningen var redan gjord på tjänstemannanivå och nu var det bara för bildningsutskottet att klubba igenom förslaget.
   Vi på Box förskola blev naturligtvis förskräckta och otaliga telefonsamtal, e-postmeddelanden och brev komponerades och framfördes. Det gällde ju trots allt sju heltidsanställda på två förskolor. Box barnträdgård hade ju dessutom heldagsbarn på dagvård och de hade utelämnats helt ur beredningen. Den gällde ju trots allt bara förskolan.
   Utskottet valde att låta den svenska utbildningssektionen rösta i ärendet för det visade sej att pilotprojektet var större än förväntat. Det skulle gälla alla byskolor i Sibbo. Salpar skola och Gumbostrand skola ville gärna vara med i projektet, det nuvarande arrangemanget med förskola i Söderkulla var bökigt och det fanns för lite elever för att få nån vettig eftisverksamhet över huvud taget. Boxbys skolas lärare och rektor diskuterade man aldrig med, det var mera ett slags konstaterande. "Enligt den nya läroplanen skall det vara så här, och nu gör vi det här pilotprojektet." I Nickby fanns det ännu mera oreda.  Ingen visste något om de praktiska arrangemangen, för några konkreta planer hade aldrig diskuterats.
Nå, slutet gott allting gott. Det blev både optionsår och pilotprojekt. Trots att det inte var en möjlighet enligt beredningen.
Kanske en bra början på fortsättningen kunde vara att faktiskt läsa den nya läroplanen. Det är en landsomfattande förändring. Varje skola och förskola måste få en chans att själva delta i en så här stor förändring.  Man kan säkert titta ut över kommungränsen, hur gör andra? Den nya läroplanen gäller ju trots allt alla skolor i hela landet. Man måste kunna samarbeta med skola och dagvård, på chefsnivå men också på arbetstagarnivå. Det är ju trots allt de som arbetar med skola och förskola dagligen som är experter. 
   Det sägs att vi bara fick ett optionsår. Men jag ser inte saken så. Vi fick ett år av kommunikation, av samarbete, av dialog, av planering. Vi skall göra det här optionsåret till allas fördel. Det kan nog ännu bli bra det här, mycket bra! Men vi måste tala med varandra!
Nadja Sundström
Box