Gör Borgå konsekvensbedömning i efterhand?

Dela

Verktyg

Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

I Borgå stad finns en styrgrupp för främjandet av hälsa och välfärd (välfärdsgruppen) under ledning av bildningsdirektör Hilding Mattson. En av gruppens uppgifter är bl.a. att koordinera konsekvensbedömning.

Utöver hemmet är skolan den mest betydande faktorn som inverkar på barns och ungas välfärd. Det här kan konstateras till exempel i bakgrundsinformationen bland unga som har mentala problem eller som är utslagna – en betydande del har ensamhet eller mobbning i bagaget.

Jag vill fråga välfärdsgruppen, och i synnerhet bildningsdirektör Mattson, som ansvarar för skolnätsärenden: Var finns IVA-analysen (IVA, Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi) om nedläggningen av Gammelbacka skola och hur den påverkar över hundra elever och deras familjers situation, alltså den IVA-konsekvensbedömning som man hänvisar till i skolnätsutredningens protokoll?

Vem har gjort upp bedömningen och när och var kan man bekanta sig med den? När är det meningen att konsekvensbedömningen ska presenteras för beslutsfattarna som i sista hand bär ansvaret för beslutet? Att ändra förskolebarnens och de minsta skolbarnens skolväg från promenad- eller cykelavstånd till bussresor på egen hand är inte en liten sak när man tänker på barnens säkerhet och välfärd. Att slita sönder en trygg och säker närskola och en social gemenskap är inte heller betydelselös. Det är självklart att barnens och familjernas välfärd lider.

Jag vill också fråga hur man har bedömt att VE-skolans uppbyggnad med elever från åk 1-9 i samma skola och där majoriteten av eleverna går i k 7-9. På vilket sätt är det bra för barnen i åk 1-6 att vara i minoritet bland alla stora tonåringar?

Och hur går det för specialklassen ”A-klassen” som nyligen har flyttats till Gammelbacka skola. Hur främjas dessa barns välfärd av att ganska snart efter att ha kommit till en trygg, trivsam, passligt liten och passligt avlägsen omgivning flyttas tillbaka till en stor enhet, kanske i centrum tillsammans med VE-skolans tonåringar? Hurdana slutsatser finns i konsekvensbedömningen i denna fråga?

Eller är det så att i Borgå görs välfärdens konsekvensbedömning först efteråt när man börjar fundera. Oops, vad har vi gjort egentligen? Det låter tyvärr precis som traditionell Borgåpolitik!

Lotta Hällström
Haiko, Borgå