Sibbos servicestrategi

Dela

Verktyg

Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

Borgåbladets ledare den 20 april tar upp det som en nyhet att man hädanefter på Sibbo kommun skall se som sin viktigaste uppgift att betjäna Sibboborna. Vad annat kunde det vara?

Jag har alltid upplevt att vi anställda på Sibbo kommun har varit djupt medvetna om för vems skull vi jobbat och så gott vi kunnat tagit hand om Sibbobornas frågor, större och mindre problem då de ringt, just så som det beskrivs i ledaren att skall ske i framtiden. Att tjänstemännen "enligt det gamla sättet skulle använda sin makt" känns främmande. Däremot finns det också i dag lagar och förordningar som måste följas, liksom principen att alla kommunbor skall få en lika och rättvis behandling.

För oss som aldrig tvivlat på "varför vi är här" känns det konstigt att man skulle behöva diskussioner, planer och strategier för något så självklart som att ge service åt Sibboborna, men om den självklarheten verkligen kommit bort, då är det bråttom att få den tillbaka.

Birgitta Vasara
anställd på Sibbo kommun 1990-2011

Svar
En av tankarna då Sibbos servicestrategi lyftes fram i ledartexten (Bbl 20.4) var att peka på det faktum att det ibland kan vara av vikt att också i strategin understryka det mest självklara.

Micaela Röman
Chefredaktör