Ännu om matautomaterna

Dela

Verktyg

Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

Det är bra att man i Borgåbladet reagerade på Christian Tikkanens ensidiga utfall mot matautomater. Som vi kan läsa av responsen, ger matautomaten ett välkommet komplement till hemvårdens matförsörjning, fastän den inte lämpar sig för alla.

Att tro att dagliga matleveranser skulle vara en idealisk lösning för åldringars människokontakter är nog en stor överdrift. Min erfarenhet är att matleveranserna i hemvården är att personen, som levererar maten en gång per dag har en mycket strikt tidtabell och hinner nog inte växla många ord med den som får servicen.

Dessutom behöver tidpunkten för matleveransen ej heller vara den mest optimala för mottagaren. Det är många, som borde få mat samtidigt.  En matautomat ger möjlighet att äta när man vill, även välja vilken rätt man vill och flera gånger om dagen.

De mänskliga kontakterna är centrala, men kan inte skötas bara genom matleveranser. Det idealiska vore ju att en person tillreder maten hos den hjälpbehövande och samtidigt kan kommunicera med den hjälpbehövande. Till detta räcker ej samhällets resurser. Hemvårdens personal besöker också sina klienter, för olika behov, och gör sitt bästa för att beakta de enskilda människornas behov av mänskliga kontakter. Tyvärr räcker inte hemvårdarnas resurser för alla mänskliga behov. Vi kommer ej ifrån att kontakter med släktingar, grannar och vänner är ytterst viktiga för människan. En nyligen gjord undersökning i Sibbo visade att åldringar på serviceboende kände sig mera ensamma än åldringar i hemvård. Detta trots att det finns personal dygnet runt i servicehemmen.

Samma dag som Tikkanens insändare publicerades i Bbl, visade man upp erfarenheterna av Virtu-projektet i Sibbo. Virtu är ett virtuellt program för pekskärm, där man kan kommunicera med vänner och serviceproducenter och få information om viktiga saker. Virtuella medel ersätter inte direkta personliga besök, men de underlättar möjligheten till personliga kontakter.

Man skall inte vara rädd för nya tekniska hjälpmedel utan friskt utpröva dem där de kan vara till nytta. Telefonen och radion har i tiden krävt en tid, före de blivit allmänt accepterade.

Hans Blomberg
Specialist i allmänmedicin
Sibbo hälsocentral