För många direktiv styr branschen säger Magnus Ek.

"Nu är det dags att göra något annat"

BORGÅ. Efter att ha byggt upp ett lönsamt transportföretag under tjugofyra år ger Magnus Ek över sitt företag. Nu är det dags, säger han, men lämnar inte branschen helt.

Magnus Ek har jobbat med Mek-Trans sedan 1989 och kan lämna över företaget med övertygelsen att det är i gott skick. Flera år i rad har Mek-Trans utvärderats av Kauppalehti och befunnits vara i toppskick, både som samarbetspartner och ekonomiskt.

– Det känns bra och det är dags att fundera på om man kan göra något annat här i livet.

Transportbranschen är konjunkturkänslig och Ek har gått igenom många djupdykningar.

– Den pågående ekonomiska krisen har vi ändå klarat rätt bra, sommaren var helt ok. Men visst räknar vi med att vårsolen ska skina innan en uppgång syns, säger Magnus Ek som i måndags gav över verkställande direktörsposten åt sin efterträdare Kari Kuusela.

Men Ek lämnar inte sitt skötebarn helt utan fortsätter ansvara för bland annat kundrelationerna.

– Jag fortsätter ha hand om försäljning och kunder inom Mek-Trans.

Och Ek kommer även att sitta bakom ratten själv nån gång då det passar, men då i något han kallar "mitt lilla transportföretag".

– Jag har kvar företaget Mek-Kuljetus som kör lite specialtransporter. Det kommer säkert att utvecklas, men inte inom containerbusinessen.

Slit och stämning

Magnus Ek säger att han redan länge funderat att det är dags att ge över.

– Ingen av mina tre döttrar är intresserade av att fortsätta. De säger bara att "lastbil är det samma som problem".

Allt har sin tid, säger Ek och berättar att det kunde hända att döttrarna som små började gråta då han kom hem.

– Jag var borta så långa tider att de inte kände igen mig. Det var inte roligt.

Nu känns det ändå rätt att lämna över företaget och Ek säger att det största problemet är att ge över personalen.

– Det är ett bra gäng och många har jobbat i åratal här. Vi jobbar hårt men vi passar även på att ha roligt, säger Ek och berättar om fredagseftermiddagen då man går igenom veckans händelser, de gemensamma resorna till Europeiska länder som bonus om året gått bra, och den raka kommunikationen.

Regler som stör

Tidvis har det varit hektiskt och slitsamt. Och brått är det ännu i dag.

– Vi tvinnar omkring 60-65 bilar dagligen, men nu för tiden är det underleverantörer som kör. Vi har inte egna bilar och det gör det enklare.

Transportsektorn är hårt reglerad och Magnus Ek nämner bara några nya direktiv som påverkar.

– Körtidslagen, viktbestämmelser, bestämmelser om bilhöjd och bredd, körkortsbestämmelser med krav om kurser.

Körtidslagen ställer till det för både företaget och den enskilda chauffören.

– Du får inte sitta bakom ratten mer än 9,5 timmar. Ska du till Jyväskylä så måste du starta kvällen innan för att kunna köra ner nästa dag. Tidigare åkte man fram och tillbaka samma dag.

Men även andra bestämmelser skakar om.

– Bötfällningen av yrkesbilister borde poängsättas. Nu tas kortet bort om du har tre böter under ett år. Det borde vara så att mindre förseelser som till exempel en liten överhastighet inte ska drabba så hårt.

Den hårda konkurrensen inom branschen har tvingat många att ge upp, men i Borgåregionen finns det flera transportföretag som det går rätt bra för.

– Borgå ligger geografiskt bra och här finns många familjeföretag där den yngre generationen tagit över. Men för att överleva ska man nog göra rätt, investera i rätt tid och vara beredd på tuffa tider.