Företagsserien inleds med metallbranschen.

Kunden är viktig för underleverantör

BORGÅ. Det finns många företag på metallsidan i Borgå. Brione satsar på tunnplåt och jobbar som underleverantör till många andra företag. Här ser man ljust på framtiden.

– Det finns en klar beställning på en leverantör som gör delar till små och medelstora företag, säger vd Tommy Granlund vid Brione i Borgå.

Brione är ett företag som stansar, bockar och svetsar tunnplåt som blir delar i kylanläggningar, ventilationsutrustning, filter av olika slag och över huvud taget för företag som behöver tunnplåtsdetaljer men som inte själva vill satsa på att skaffa de stora och dyra maskiner som behövs.

– Då kan de komma till oss med en skiss eller en modell och så börjar vi utveckla de delar de behöver.

Brione startade år 1999 då Tommy Granlunds bror som jobbade på Norpe, skaffade en kantpress och började bocka plåtdetaljer för Norpes kylanläggningar. Ett par månader senare skaffade han den första stansmaskinen, och på den vägen är det.

– Jag kom in som vd år 2003. Det året byggde vi en egen fabrikshall på 599 kvadratmeter och fortsatte planera för nya investeringar.

– Norpe och Enervent var då våra största kunder, och så är det också nu. I början hade vi Enervent mer eller mindre på samma gårdsplan, så det blev ett ganska naturligt leverantörsförhållande.

Fram till 2003 jobbade Brione bara med stansning och bockning. Följande år började man svetsa, och 2005 skaffade man en målningslinje.

– Men kommer man upp i litet större volymer så måste man ha en automatlinje, så vi lade ner målningen år 2010.

Aldrig behövt säga upp

På Brione fortsatte man att utvidga med ny svetsutrustning, svetsrobot, automatiska stansmaskiner och liknande. Trots automationen har man aldrig behövt säga upp folk, säger Granlund. Tvärtom har Brione hela tiden haft en tillväxt utom år 2009.

– Då dök vi 13 procent.

– Men i företaget har vi alltid haft en tro på framtiden, säger Tommy Granlund.

I och med att man gör ganska små serier för många kunder så betyder det också att man måste följa med och se vad kunderna behöver. Det handlar om att visa upp sig på mässor, att sälja aktivt, att inte bara vänta på att kunderna skall ringa upp. Att ha en fungerande försäljning är nog nyckeln till framgång, säger han. Det handlar om att ta hand om både gamla och nya kunder.

Upp igen efter svacka

År 2011 köpte Brione en hall på Verkstadsvägen i Östermalm. Visst kunde man hyra verkstadsutrymmen, säger Granlund, men hyresnivån i Borgå är ganska hög, och det har känts bättre att själv äga produktionsutrymmena.

– Men 2011 när vi köpte hallen och hade en månads stopp i produktionen då vi flyttade hit, då gjorde vi nog ett minusresultat. Men nu igen ser det ut att bli riktigt trevliga siffror.

– Inte går det dåligt för oss, men konkurrensen är tuff och man måste räkna noga på varje arbete. Jag ser nog ganska ljust på framtiden.

– Men inte skall man måla glansbilder. Det gäller att ha fötterna stadigt på marken och se vad man har. En del kanske kan korrigeras i en bättre riktning, och så jobbar man vidare.

Samarbete ger chans till tillväxt

I Östnyland finns nätverket Metallgaraget. Det är ett nätverk för metallföretag och det jobbar med hjälp av Posintra.  Samarbete ger större möjligheter att få flera kunder, säger projektchef Matti Herlevi vid Posintra.

Företagen inom metallbranschen i Östnyland är i de flesta fallen inte speciellt stora, men enligt projektchef Matti Herlevi vid Posintra är det här kanske en del av deras styrka. Ett mindre företag kan snabbare reagera på kundernas önskemål. Det är en av de styrkor som metallföretagen i regionen har.

Men för att göra tillvaron enklare har man inom Posintra bildat nätverket Metallgaraget. Inom ett sådant nätverk kan de här lokala företagen lära av varandra. De får en större tyngd när det till exempel gäller att diskutera med yrkesutbildningen i regionen och kanske kunna skräddarsy utbildningar som passar de lokala företagens behov.

– Vi har på gång en diskussion om utbildning av metallarbetare som kan resa utomlands och bygga upp en anläggning. Det betyder att de som går linjen får en mångsidig metallutbildning kombinerat med språk.

Den här utbildningen är ännu inte helt klar. Just nu jobbar man på att ordna finansieringen, berättar Herlevi.

60-tal metallföretag

Det finns i dag ett 60-tal rena metallföretag i regionen. Matti Herlevi berättar att de har omkring 1 500 anställda, så det är ingen helt obetydlig arbetsgivargrupp man talar om. Det går relativt bra för flera av dem. Ett av företagen har under det här året kunnat nyanställa fem personer, och Hollming i Lovisa är exempel på ett företag som antagligen nästa år kommer att anställa ganska många nya. Det går igen bra för vindkraften som är deras specialsektor.

– Det finns en utredning från 2012 bland metallföretag i Östra Nyland. Där talar man om behovet av kartläggning av resurserna och om ett allmänt behov av större samarbete.

Inte skall man väl måla en rosenröd bild av verkligheten, och visst finns det utmaningar. Försäljningen är en sådan utmaning, för det gäller att hela tiden själv vara aktiv om man vill nå framgång med sitt företag, säger Herlevi. Marknadsföring är inte heller alltid den sektor som små företag är bäst på.

– Det här betyder att Metallgaraget bland annat kommer att vara med på en underleverantörsmässa i Tammerfors nu i höst. Där presenteras Metallgaraget och några av företagen.

Men det finns många områden där mindre företag har fördelar fram om stora. De är lokala, och känner på så sätt sina kunder. Mindre företag blir flexibla och kan snabbt anpassa sig till kundernas behov.

Det här är områden där de Östnyländska metallföretagen är bra, säger Herlevi.

Metallgaraget har nu finansiering till utgången av 2014, men Matti Herlevi hoppas att man också efter det skall kunna fortsätta med verksamheten, för redan nu vet man att ett sådant här nätverk gör nytta.