Soininvaara kastar ett sidoöga på Sibbo

SIBBO / HELSINGFORS. Helsingforspolitikern Osmo Soininvaara har en hel del tankar om sin sommarort Sibbo. Och det visar sig att han hade sitt finger med i Östersundomspelet.

Osmo Soininvaara (Grön) är känd för att vara en djupsinnig tänkare, så statistiker han är. Han är riksdagsledamot och Helsingforspolitiker, men han följer med ett sidoöga med vad Sibbo gör och ses ofta cykla till sitt sommarställe som ligger intill Eriksnäs havsområden, men även till det planerade Sibbesborg.

Nu senast uttalade han sig om Sibbo i en kommentar på Twitter.

– Sibbo har fel attityd, skrev han och retade naturligtvis upp Sibboborna.

Det handlade om ersättningarna för de busslinjer man köper av Helsingfors regiontrafik. Sibbo har protesterat mot förhöjda taxor och anser sig få för lite för pengarna.

– Är man arg för att invånarna har börjat använda kollektivtrafik, undrar Soininvaara. Ökningen ligger helt i linje med de uträkningar som gjordes då Sibbo anslöt sig till HRT år 2012, konstaterar han.

I de kalkylerna skulle trafikanternas antal öka och räkningen landa på dryga 1,6 miljoner år 2013. Nu kom en räkning på dryga 2 miljoner och det borde Sibbo ju vara glad över.

– Man ska applådera då folk använder bussen.

Osmo Soininvaara säger att Sibbos attityd är den samma som i Nurmijärvi, Kervo och Kyrkslätt. Också med de kommunerna har HRT haft problem.

– Men förstås, om det är så att antalet som åker buss inte ökat, ja då har jag fel, garderar han sig och påpekar, att Twittrande över lag inte ska tas på så stort allvar.

Regeringen - inte Helsingfors

Är det så att det finns mycket "attityder" i förhållandet mellan Helsingfors och grannkommunerna?

– Det tror jag inte, kanske mellan Helsingfors och Esbo i så fall. Men man ska komma ihåg att det inte var Helsingfors som drev på inkorporeringen av Östersundom. Det var den då sittande Kiviniemi-regeringen.

Osmo Soininvaara kom att ha en egen roll i den affären.

– Det var kommunminister Hannes Manninen (C) som tog kontakt med mig. Han tyckte att jag skulle tipsa borgmästaren om Östersundom och en möjlig inkorporering. Så jag gjorde det.

Men nu efteråt verkar det som om Soininvaara skulle ha ångrat sig.

– Det är dyrt att bygga ut infrastrukturen och hela Östersundom blev ju nog bara ett dyrt problem. Det är alldeles för smalt för att man ska klara av trafikarrangemangen med en metrolinje.

Det visar sig att Soininvaara tycker att formen på området är fel, det borde ha gett Helsingfors en form av en halvcirkel där man kan rita in en rak metrolinje.

– Inget av det här skulle ändå ha skett om Sibbo reagerat lite tidigare. Nu har man ju nog reagerat, riktigt ordentligt.

Sibbesborg äter Sibbo?

Sibbo har vänt 180 grader, säger Soininvaara, men fortfarande tror han inte att kommunen skulle ha muskler att bygga ut metron.

Sibbesborgplanerna förstår han inte.

– Man kan ju göra ett tankeexperiment. Tänk dig Sibbesborg, med 70 000 invånare och så resten av Sibbo med 15 000 invånare. Då kan ju Sibbesborg äta upp resten, inkorporera det liksom?

Eller så kan ju Sibbesborg bli en egen kommun, så kan landsbygdskommunen fortsätta leva sitt eget liv där vid sidan om, resonerar han och påpekar att kommunen alldeles själv skapar en sån här snedvridning.

– Tänk nu, det flyttar in helt främmande människor i mängder som sväljer hela kommunen.

Kommunernas krig

Alla regeringens övningar med sammanslagningar och metropolplaner har tröttat ut Soininvaara.

– Jag är nog väldigt pessimistisk. Det blir nog ingenting. Efter nästa riksdagsval görs allt om och då kommer landskapsmodellen.

Soininvaara utgår från att Centern vinner valet och dammar av sitt krav på starka landskap.

I grunden för kaoset finns kommunernas krig mot varandra och det har inte ändrat.

– Kommunerna kämpar om de goda, friska skattebetalarna. Det är egentligen ett ekonomiskt krig som förs genom markplanering.

Som exempel ger han trafikljusen som Esboborna måste köra igenom för att komma till Helsingfors. De är enligt honom medvetet planerade så att långa köer bildas.

– Det behövs bara lite trafikljus för sånt.

Metropolplanerna ger han inte mycket för och han konstaterar att i en metropolförvaltning har Sibbo ingen talan.

– Sibboborna är lika många som Drumsöborna, de drunknar.

Svårmätbara jämförelser

Att politikerna skulle gå in för en stark metropolförvaltning tror han inte, inte heller tror han att social- och hälsovården kommer att tas med i metropolen.

– Det kommer nog inget klokt ut från de här diskussionerna. Det fortsätter så att de stora kommunerna sköter sitt och de mindre får ordna det som de vill och kan.

Att de små skulle kunna erbjuda invånarna bra service tror han inte på rakt av.

– Jag har inte sett någon tillförlitlig undersökning på det.

Sibbo rankades högt nyligen då metropolkommunerna jämfördes, men Soininvaara ger inte mycket för den jämförelsen.

– Tänk om det är så att invånarna i Sibbo är friskare, att de inte behöver så mycket vård?

Men han medger att Helsingfors skött sin social- och hälsovård dåligt.

– Kanske man har haft för mycket pengar tidigare och därför inte behövt ta itu med att organisera om.

Överlag säger Soininvaara att det är svårt att lösa ens ett så vardagligt problem som parkering.

– Det tycks inte gå. Det känns ibland som om det är det svåraste i hela markplaneringen i Helsingfors.