Mia Roos. Foto: Evy Nickström

E-räkning är inget tvång

BORGÅ. De nya reglerna kring hur man kan betala sina räkningar är inte helt självklara.


Mia Roos känner att hon blir tvingad att övergå till e-räkningar, trots att hon verkligen inte vill.
Ett brev från Östra Nylands avfallsservice upplyser henne om att hon kommer att få deras räkningar som e-räkning efter 23 november i år.
Efter att ha diskuterat både med avfallsbolaget och med sin bank vet Roos inte mera vad hon ska tro.
– Avfallsbolaget säger att det är banken som kräver e-räkning medan man på banken inte kan ge några besked alls, annat än att nya regler gäller från sista januari nästa år.
De nya reglerna innebär att den finländska banktjänsten direktdebitering upphör att gälla i februari. I stället införs något som kallas direktbetalning.
Roos har tidigare använt sig av direktdebitering. Nu vill hon övergå till direktbetalning. Men enligt uppgifterna i brevet från Östra Nylands avfallsservice kan hon inte välja själv.
Om ni har använt nätbanken under de tre senaste månaderna före 23.11. blir er direktdebitering en e-faktura, står det i brevet från avfallsbolaget.
– Bara för att jag har använt nätbanken är jag, enligt bolaget, tvungen att övergå till e-faktura, säger Roos. Det kan inte vara rätt. Har jag inte som kund rätt att själv bestämma hur jag betalar mina räkningar?
För Roos är det inte bara en principfråga, utan också en fråga om att ha kontroll över sina penningströmmar.
– En e-faktura syns bara om jag går in i nätbanken för att kontrollera vad där finns. Ibland går jag inte in på nätbanken på två veckor. Då kan där hända vad som helst.
– Jag vill ha en pappersräkning att granska, som jag kan ta med mig och där jag kan kolla kundnummer och andra viktiga data om jag måste ta kontakt med den som har skickat räkningen.
Inga alternativ
Enligt meddelandet från avfallsbolaget får de som inte använder sig av nätbank, eller som inte har använt nätbanken under de tre senaste månaderna, i fortsättningen sin räkning som direktbetalning.
– Här fanns ändå ett alternativ, även om jag blev utestängd från det, säger Roos. Min bank har meddelat mig att en regelbunden inbetalning hos dem i fortsättningen görs som e-faktura, punkt och slut. Inga alternativ finns tydligen.
Hon har också funderat på hur hon kan kringgå bestämmelserna och fortfarande få räkningar på papper.
– Kan jag kanske säga upp min nätbank eller skaffa ett nytt konto utan tillgång till nätbank?
Allt är möjligt
– Den som vill har rätt att få sina räkningar som direktbetalning om företaget bara har ett sådant alternativ, säger bankdirektör Carl Pettersson på Aktia. Det gäller då att skriva ett avtal med sin bank. Men banken rekommenderar alltid e-räkning för kunden.
Om man hellre vill ha en pappersfaktura, behöver man bara säga upp sin direktdebiteringsfullmakt i banken.
Allt är alltså möjligt, också efter det att direktdebiteringen upphör den sista januari.
– En större utmaning är att alla fakturerare inte anser sig ha möjlighet att använda de nya systemen, säger Pettersson. Det gäller speciellt små bostadsbolag.
Den som betalar hyra till ett litet bostadsbolag via direktdebitering får kanske en pappersräkning i framtiden.
Samma sak
– Många företag har inte ännu bestämt hur de ska göra, säger Pettersson. För dem är det nu bråttom att ta kontakt med banken och gå igenom alternativen.
För den vanliga räkningsbetalaren behöver omställningen inte ha så stora följder.
– Men den som har många räkningar som direktdebitering kommer att få många meddelanden från företagen under de närmaste veckorna och månaderna, säger Pettersson.
– Den som inte använder nätbank kan ta det lugnt. De flesta direktdebiteringar blir då automatiskt direktbetalningar, som i praktiken är samma sak.
Ändringen beror på en EU-förordning som kräver att alla betalningsmedel ska kunna användas inom hela EU-området. Efter februari blir det därför möjligt att också ingå direktbetalningsavtal med företag i andra europeiska länder.
E-faktura
Den som granskar texten i meddelandet från faktureraren kan tro att avfallsbolaget har fått uppgifter om vilka kunder som använder nätbank. Men det vet de inte, den uppgiften sitter kundens bank inne med.
Många är skeptiska till e-fakturan som bara dyker upp som en elektronisk text och siffror på datorskärmen. Med alla aktuella problem med bankernas nätförbindelser, och alla kopierade bankkoder och kapade konton i färskt minne är tilltron till systemen inte så grundmurad som den borde vara när det gäller de pengar vi behöver för att köpa mat, betala hyra och överleva i vardagen.
– E-räkningen är inte på något sätt ett mera otillförlitligt system än pappersräkningar, säger bankdirektör Carl Pettersson. Det gäller bara att få en viss rutin. Det är en vanefråga.
Det kommer inga pappersmeddelanden om e-räkningarna utan alla nätkunder får själv kontrollera sina väntande räkningar. Mot betalning kan man få ett meddelande till sin telefon eller sin e-post.
– Det räcker med att gå in en gång i veckan eller en gång på två veckor, säger Pettersson. Samma uppgifter som finns på pappersräkningen finns också på e-räkningen. Man kan ändra på summan och på förfallodagen och alla räkningar arkiveras i nätbanken.