Emilys butik är näraffären i Huktis | Foto: Evy Nickström

S- och K-kedjorna dominerar ännu länge

Den som har 30 procent av matmarknaden anses snart "dominerande" i lagen. Det ändrar knappast S- och K-dominansen anser småaffärerna.

I Borgåbladets gatugallup frågar vi om Borgåbors köpvanor har förändrats nyligen

– Ja, radikalt! Jag undviker S och K. Dom tar över allt och bestämmer priserna. Jag handlar i Siwa och Lidl och uppmanar unga vuxna att göra lika, säger Harriet Wilenius på Biskopsgatan.

I januari börjar konkurrenslagen definiera företag med en dominerande ställning på matmarknaden. Den som har minst 30 procent anses automatiskt ha en dominerande. I förlängningen tillämpas ett förbud mot att missbruka sin dominerande marknadsställning.

Men de små köpmännen tvivlar på att något förändras för deras del.

– Det är nog fortfarande pengarna som avgör. De stora har makt och inflytande, säger Marko Raikko, som driver M-affären i Huktis och Tirmo skärgårdscenter i Borgå.

Resurser små inte har

– Storkedjorna är mångbranschföretag och sysselsätter mycket folk, säger Raikko. De har folk för att göra utredningar och kan vara med i samhällsplaneringen redan när nya tätorter byggs upp och få bra platser för sina affärer, säger han.

Hur man ska kunna påverka eller visa på att storkedjorna på det sättet utövar sin makt vet han inte.

Den lilla uppstickaren M-kedjan med huvudkontor i Hyvinge, har han själv varit med om att bygga upp.

– Vi har exakt två anställda, säger han.

M-kedjans köpmän är sina egna företagare och samarbetar bara kring inköp av varor och marknadsföring. Att få rikstäckande synlighet är inte lätt och M-köpmännen ligger inte heller tätt på kartan. Från Borgå sett ligger de närmaste i Fredrikshamn och i Arabiastranden i Helsingfors.

Volym ger lågt pris

Utöver hela Nyland ser köpmännen lika på läget.

– Är du stor kan du säga till vilket pris du köper in varor, säger Alice Engren, som driver en annan affär inom kedjan, M-Ali i Hangö.

De stora kedjorna som köper in stora mängder, naturligtvis kan pressa priserna, eller hota med att inte köpa någonting av ett visst livsmedelsföretag över huvud taget.

Ofta tror kunden att småaffärerna pris är höga enbart på grund av att affären är olönsam. Men ofta köper de också in till betydligt högre priser än storkedjorna.

Det är ingen hemlighet att två stora livsmedelskedjor dominerar marknaden i Finland. S-gruppen och K-gruppen har tillsammans en marknadsandel om cirka 80 procent.

Enligt företaget Nielsen hade S i fjol 45,6 procent av marknaden inom dagligvaruhandeln. K-gruppen låg knappt elva procentenheter under, med 34,7 procent av marknaden.

Också kända varumärken små

Hoppet ner till följande aktör är långt. Suomen Lähikauppa (Siwa och Valintatalo) hade en andel på 7,3 procent. Lidl kommer på omkring sex procent och M-kedjan med sina 60 affärer når bara upp till 0,7 procent.

Hannu Krook är vd för Varuboden-Osla, som hör till S-gruppen. Han konstaterar utan omsvep att S-gruppen automatiskt kommer att betecknas som en dominerande spelare på marknaden.

Krook betvivlar att läget på matmarknaden förändras.

– Man får vara i ett dominant läge, men man får inte missbruka det. Vi har utgått från att vi följer lagen redan nu.

Läs hela reportaget i fredagens Borgåbladet.