Gun-Lis Liljeberg undrar vem som har hennes recept. FOTO: Evy Nickström.

Hemvårdarna bär ansvar för allt större bit

BORGÅ. Medicinstrul och borttappade remisser kan ge allvarliga följder för svårt sjuka. Gun-Lis Liljeberg har råkat ut för båda och trodde på söndag att hon ska dö. Hon är en av de som Doctagon har ansvar för. Men Doctagon hänvisar till hemvårdarna.

Gun-Lis bröt armarna i blåbärsskogen förra sommaren. Antagligen fick knäet en smäll samtidigt, men det märkte hon inte då utan först senare. Efter det har hon varit helt beroende av hemvårdarna.
– De kommer en gång per dag, jag måste ha hjälp med att klä på mig för det klarar jag inte av.
Hemhjälpen hjälper med hygienen och byket, hänger upp tvätt och tömmer diskmaskin. Maten kommer från Ebbo tre gånger per vecka.
– Hemhjälparna är änglar, de är så underbara.
Förra söndagen blev det kris då Gun-Lis drabbades av ett akut allergiskt anfall. Hon har astma och är tvungen att i vissa situationer använda kortison. Men den medicinen har hennes lungläkare på lungpolikliniken skrivit ut, och var receptet finns vet ingen.
– De säger att den har förnyats och att receptet ska finnas på apoteket. Men de hittar det inte.
Riskfyllda anfall
Gun-Lis dotter Viveca Ekholm talade med sin mor per telefon på söndagen och blev ordentligt oroad.
– Hon orkade inte tala med mig, hon var verkligen i dåligt skick.
Risken är att Gun-Lis drabbas av ett profylaktiskt anfall och förlorar medvetandet, det har hänt tidigare. Dottern uppmanade därför sin mamma att ringa efter ambulansen.
Gun-Lis försökte ringa sjukhuset, men där var bara upptaget så hon fick aldrig tag på nån.
Som tur kom hon ihåg att hon har tre piller kvar av kortisonet. Efter att ha tagit medicin började hon raskt återhämta sig.
Då hemhjälpen tog kontakt med Doctagon erbjöd dejourerande läkaren histamin.
– Det är alldeles för svagt för mig, det har absolut ingen effekt.
Men Gun-Lis fick ändå ett hopp;  Doctagons läkare har hon aldrig träffat och nu lovade att de skulle komma hem till henne på måndag. Men ingen kom.
Remiss försvann
I april röntgades knäet och en remiss skulle gå vidare för knäoperation. Men remissen blev liggande någonstans.
– Man försvinner liksom, finns inte till. Nu har dom hittat remissen och jag kommer att få träffa en ortoped.
Gun-Lis sitter ensam inne i sin lokal och försöker gymnastisera för att inte tappa rörelseförmågan helt.
– Men väggarna kommer på, jag skulle gärna få knäet opererat för att kunna röra på mig.
Ökat ansvar
Hemvårdare Elisabet Thesslund kommer in till Gun-Lis på det dagliga besöket. Hon vet att mycket hänger på hemvårdarna.
– Vi ska verkligen vara alerta och ta kontakt med läkare vid behov. Men sommaren har varit svår, vi har varit få och många vikarier har hoppat in.
Doctagon och hemvården ska samarbeta och det har inneburit att hemvårdarna har fått många nya uppgifter. De ska göra alla grundläggande undersökningar som tidigare gjordes av sjukskötare eller läkare.
– Vi mäter blodsocker, Ekg, sänka och annat.
Utbildningen var högst allmän, ett 40-50-tal hemvårdare fick en föreläsning och fick bekanta sig med apparaten de ska använda.
Elisabet Thesslund säger att det värsta är att hemvårdarna hela tiden bara rusar iväg.
– Vi har för bråttom. De värsta dagarna har vi 8-10 besök på morgonen och 12-14 på kvällen. Vi bara springer in och ut hos folk.
Hemvårdarnas ork kan vara på upphällningen och de väntar inte bättre tider med fler på jobb.
– Det blir tungt då Näse sjukhus skriver ut patienter som är i alldeles för dåligt skick. De ska nog ha många änglar för att det inte ska hända något, säger Thesslund och berättar att alarmcentralen ofta ringer och ber dem göra hembesök hos oroliga eller sjuka patienter som ringer och beställer ambulans.
Doctagon hänvisar till hemvården
Administrativa överläkare Emma Kajander känner inte till just Gun-Lis Liljebergs fall och kommenterar inte enskilda fall. Men Kajander konstaterar att principen utgår från att alla kunder i hemvåren ska få träffa sin läkare en gång per år.
– Finns det speciell orsak så gör vi hembesök där emellan.
Gun-Lis borde alltså ha fått träffa sin läkare redan och enligt Kajander borde alla hennes mediciner också finnas hos Doctagon.
– Hemvårdare och Doctagons ansvarsläkare går igenom varje patients mående och ärenden varje vecka, och då sköter man medicinförändringar, recept, remisser och intyg. Dessutom kan ju Doctagons jourande läkare kontaktas dygnet runt.
Enligt Kajander borde hemvården reda ut den enskilda kundens situation och om det är problem med till exempel remisser, så borde även det redas upp.
Hemvården ska alltså hålla reda på förnyelsen av mediciner, remisser till specialläkare och andra kontroller.
– Doctagon har ett helhetsansvar för patienten, men det är hemvården som är bäst på att reda ut den enskilda kundens situation. Och det är viktigt att ansvarsläkaren får alla uppgifter.